Annons

Seg tempgivare

1
Hej.jag undrar om någon haft samma problem ,med temp givaren som är mycket seg fast värmen kommer som den ska. Igår bytte jag givaren men problemet kvarstår .Den vill även gå på höga varv vid start.( Givaren som byttes satt nära termostat huset). Den har också börjat ta mera bensin..
Bilen är en kia sportage 2.7 bensin 2005 .Hoppas det finns ett bra svar här, så jag kan fortsätta åka ,detta är annars den bästa bil som varit i min ägo
Annons

Re: Seg tempgivare

2
Har du bytt termostaten? kostar inte mycket och brukar vara lätt att byta.
Bild
Termostatproblem kan leda till det du säger. Då den hela tiden släpper igenom kallt vatten så blir motorn aldrig riktigt varm och drar därmed mer bensin under hela färden. Den kommer även att "choka" mer i början då den får kallt vatten hela tiden vilket försvårar för motorn att värmas upp. Även om din termostat "känns" ok så är det i min mening värt att byta den ändå. Kostar dryga 200kr som sagt och brukar vara rätt enkelt.

Byt termostat är mitt tips! Finns annars ett forum för sportage om någon annan där har varit med om det :)

3
Hybenos skrev:Har du bytt termostaten? kostar inte mycket och brukar vara lätt att byta.
Bild
Termostatproblem kan leda till det du säger. Då den hela tiden släpper igenom kallt vatten så blir motorn aldrig riktigt varm och drar därmed mer bensin under hela färden. Den kommer även att "choka" mer i början då den får kallt vatten hela tiden vilket försvårar för motorn att värmas upp. Även om din termostat "känns" ok så är det i min mening värt att byta den ändå. Kostar dryga 200kr som sagt och brukar vara rätt enkelt.

Byt termostat är mitt tips! Finns annars ett forum för sportage om någon annan där har varit med om det :)
Hej Hybenos... men det kommer värme helt normalt . Sen när motorn är varm så funkar givaren också.Din teori känns ok men inte när värmen fungerar.Det känns som något mellan termostat- temp givare inte är kontakt ?

4
Hej Hybenos... men det kommer värme helt normalt . Sen när motorn är varm så funkar givaren också.Din teori känns ok men inte när värmen fungerar.Det känns som något mellan termostat- temp givare inte är kontakt ?
Värmen brukar komma fastän termostaten är kass. Det tar bara en jävla tid att få rätt värme i motorn.
Om du har bytt tempgivaren men fortsatt har problem med tempen så gör du nog klokt i att prova med att byta termostaten. Det kostar väldigt lite och räknas som en slitagedel.
?? Vad skulle vara mellan termostat och tempgivare menar du? Vatten isf... :roll:

Mvh piXal

5
Hade själv en saab för något år sedan där termostaten ställde till en del problem. Den fick precis som din ordentlig värme en stund för att sedan rasa ner igen dvs att nålen dök till botten. Bensonförbrukningen ökade osv.

Som sagt...byt termostat. Kostar 200kr och har den ännu inte gått sönder så kommer den att göra det förr eller senare. (200kr förutsatt att du byter den själv. Kan inte sorento men de bilar jag bytt på innan så har det alltid varit relativt enkelt!)

6
:clap: hej igen.. i morse bytte jag termostat, enkelt fel bara man hade lyssnat på de l "lärde" i början av felsökningen.Bränsle förbrukningen blev också mindre ,fast inte godtagbar det är ju en 2,7 l motor det kostar att ligga på topp. Men jag gillar verkligen min Sportage,den känns stadig och mycket bra komfort på hela bilen ,Tack till er som engagerade er på min tråd
mvh knagge 2 PS.är de nån som har ett insynsskydd över så säg till DS.

7
Man lär sig alltid den svåra vägen. Men det är en bra läxa att det är inte alltid som man tror som exempelvis kan ett dåligt batteri ställa till många olika fel (förutom då att bilen inte startar :D) som man aldrig trodde skulle ha med det att göra.

Byt luftfilter och tändstift om dessa är gamla då detta kan göra så att bilen drar mer soppa. Förbrukningen kan du även ofta justera med din högra fot :D