Annons

Motortemperatur på 1.6 SW crdi

1
Jag har nu en Cee'd SW 1.6 crdi -09 och det är mitt livs första dieselbil. Motortempen kommer aldrig upp i 90, den ligger precis vid 80-strecket. Hur är det med era bilar och dieselmotorer, visst ska väl även dessa jobba upp sig i 90 grader? Det är ju dessutom den tempen som är i "mitten" på mätarens skala.
Annons

Re: Motortemperatur på 1.6 SW crdi

3
Martin skrev:Jag har nu en Cee'd SW 1.6 crdi -09 och det är mitt livs första dieselbil. Motortempen kommer aldrig upp i 90, den ligger precis vid 80-strecket. Hur är det med era bilar och dieselmotorer, visst ska väl även dessa jobba upp sig i 90 grader? Det är ju dessutom den tempen som är i "mitten" på mätarens skala.
I en bensinare så alstras mer värme eftersom den inte är lika bra på att omvandla bensinen till rörelse.
En disel är mer bränsleeffektiv och därför "kallare". D lär märka det till vintern. En bensinbil blir ju varm efter att man kört ett par hundra meter medans en diesel får man köra betydligt längre innan värmen kommer...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic