Annons

Glödstift Problem / dålig kraft. löst m.m.

1
Hej
tänkte dra en historia här som hände mig i december ifall det skulle hända någon annan.

I början av december när det börja bli kalt så märkte jag att bilen starta dåligt och att den glödde väldigt kort stund.
så lämnade in den till Kia och efter mätning sa dom att glödstiften skulle bytas.
Detta gjordes och det gick på garanti utan att jag sa något.

Men sen började det.
Var och hämtade bilen och kände direkt att den saknade kraft i acceleration, så ringde och jag körde den tillbaka nästa dag.
Hämtade den samma dag och då kom förklaringen att när dom hade bytt glödstiften hade det runnit kylväska i EGR ventilen men nu var den putsad och dom hade provkört och påstog att bilen var ok.
Såå hämtade igen och märkte direkt att bilen inte var som förr, körde någon dag och lämnade in den igen.
bilen kändes lite som en 1.6ld kanske ännu slöare.

Dom felsökte problemet igen och ringde sen och sa att dom inte hittar något problem och dom tycker bilen går som den skall och sa att det inte är så stor skillnad mellan en 1.6D och 2lD.

Sa då att jag sitter över 40 000 km / i åre i denna bil och att den har ändrat helt beteende efter byte av glödsiften.

Efter detta verkade dom ta mig mera på allvar och körde flera tester, fick också höra att Kia har ett utmärkt felsökande system, något att man kopplar en "apparat" till bilen och får en kontroll med knapp som man trycker på när ett problem uppstår så sparar den informationen i och med detta lättare att felsöka.

Nå detta hjälpte juh inte mig eftersom bilen var slö hela tiden kändes lite som att man måste accelerera över 3-4000 varv för att den skall börja dra ordentligt. förr drog den direkt från låga varv.

Nå hur som helst beställde dom en ny EGR ventil som enligt mätningarna gav lite andra(bättre) värden än den gamla.
bilen blev efter detta liiite bättre och gav lite mera respons men inte i närheten som förr.

Ringde och sa att den inte går som den ska och då skulle jag komma in igen och dom hällde i nå power diesel vätska i tanken(tydligen något som måste ske inom övervakning och inget man kan köpa över disk. så starka saker.)

Dagen efter när jag for till jobbe slog mitt iallt varvstoppen på (fick varva max 3000 varv) men efter en stund gick den som den skulle utan varnings lampor eller något.
Meddela förstås detta åt Kia, men dom sa fortsätt köra.

Samma dag när jag for hem hade jag bilkärran efterbilen och samma sak hände att varvstoppen slog på några 100m men denna gång började motorlampan lysa.(vilket var bra för felsökningen.)

Nå lämnade in bilen tillbaks nästa dag och då fick dem hjälp av felkoden som pekade på turbon, det undersöktes och visades att det var sladdkontakten mellan turbon och EGR ventilen som var trasig(kan ha blivit skadad när dom bytte glödstift.

och bilen blev som den har varit, snabb som en raket jippiii.

kanske en massa onödig information i detta inlägg men skulle nån råka ut för liknande kan det vara bra att det finns dokumenterat.

skall dock säga att jag är riktigt nöjd med min Kia service. har inte haft nå problem i kommunikationen.
samt att på nyårsafton kl 17.58 ringde dom och kollade att bilen gick som den skulle. riktigt bra.

under tiden jag hade bilen på service fick jag ha gratis lånebil.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Annons