Ska du dessutom ha AWD får du lägga på ca 30' till...
Jag har inte upplevt några fastkörningar eller ett sug efter AWD. Bor förvisso i Sthlm men vintern bjuder numera på utmaningar ändå. Bilen tuggar på imponerande väl även i vidrigaste tänkbara väglag.
Den är varken något fartvidunder eller motorvägsmaskin men fullt tillräcklig. Jag skulle dock helt klart köpt 2.0 bensin om det fanns...
Annons
Re: Ny Sportage, bensin eller diesel
13Beror väl på hur mycket man är villig till...eller har råd med attKnorren skrev:Aldrig mer en bensinare, manuell eller utan AWD!
spendera på en bil
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
14Håller med Laban där. Många vill inte ha fyrhjulsdrift då de tycker det är onödigt och man behöver det bara vid några få tillfällen. Jag tycker det är bra att ha, främst då jag haft en Subaru tidigare och är van vid fördelen att alltid komma iväg vid dåligt väglag. Men visst, hade jag ställts vid valet att behöva lägga till 30000kr för att få det då vet jag inte. Nu hade ju bilen vi köpte 2L-motorn och något alternativ fanns inte så är nöjd att jag slapp välja. 
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Ny Sportage, bensin eller diesel
15Precis, så är detLaban skrev:Beror väl på hur mycket man är villig till...eller har råd med attKnorren skrev:Aldrig mer en bensinare, manuell eller utan AWD!
spendera på en bil
16Hej
2,0 liters dieseln går väldigt lungt och bra när man kör i motorvägsfart. Den är lågt växlad så det är ca 2000 varv per minut när man kör i 110 km/h. Själv har jag 2011 är modell med 136 hk. Den är hur stark som helst med en segdragning som är bra. Bränsleförbrukning nu på vintern är ca 0,7 l/mil , på sommaren så är det ca 0.6 l/mil
AWDn är bra när du skall dra upp båten eller skall fram till torpet på vintern.
Lycka till med dina bilplaner
2,0 liters dieseln går väldigt lungt och bra när man kör i motorvägsfart. Den är lågt växlad så det är ca 2000 varv per minut när man kör i 110 km/h. Själv har jag 2011 är modell med 136 hk. Den är hur stark som helst med en segdragning som är bra. Bränsleförbrukning nu på vintern är ca 0,7 l/mil , på sommaren så är det ca 0.6 l/mil
AWDn är bra när du skall dra upp båten eller skall fram till torpet på vintern.
Lycka till med dina bilplaner
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
17Har inte alls bestämt mig än, ska börja med att provköra en bensin 1,6, då lär jag ju snabbt veta om jag trivs med den, ska givetvis försöka låna den så jag hinner med både stadskörning och landsväg. Sen vet jag ju inte men är det inte snart dags för en facelift eller så på sportage, eller ny modell? kanske då att det kommer en välutrustad sportage med bra utrustning precis som det gjordes med ceed innan nya bilen kom?
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Ny Sportage, bensin eller diesel
18Tror det stod i en annan tråd att en ny modell kommer om ca 3 år.Greatderek skrev:Har inte alls bestämt mig än, ska börja med att provköra en bensin 1,6, då lär jag ju snabbt veta om jag trivs med den, ska givetvis försöka låna den så jag hinner med både stadskörning och landsväg. Sen vet jag ju inte men är det inte snart dags för en facelift eller så på sportage, eller ny modell? kanske då att det kommer en välutrustad sportage med bra utrustning precis som det gjordes med ceed innan nya bilen kom?
Finns redan fullutrustad modell och den heter sportage executive och är en riktigt bra bil.
Kör 2.0 dieseln och är jätte nöjd.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
19Har lilla bensinaren och den funkar bra. Visst, det är inget jättedrag i den, men det räcker till för att köra i stan. Bor i Mölndal och jobbar i Göteborg och de gånger jag kör över 70 är lätt räknade... Sen funkar det att ligga i 130 på motorvägen åxå, jag hade nog inte märkt om varvtalet legat på 2000 eller 3000. Som jag ser det är det mycket bil för pengarna, bra utrymmen, bra garantier och ett hyfsat tufft utseende samt rätt ok basutrustning, vill man sen ha en massa extra så blir den plötsligt inte så billig längre. I mitt fall var det framförallt priset som lockade, letade som en galning efter en (fräsch) två-tre år gammal BMW 3-serie men övertalades av en säljare att provköra Sportagen och det har jag inte ångrat. Har haft 4wd tidigare (både Subaru och BMW) och det är inget jag saknar. Den har tagit sig fram bra de senaste två vintrarna, och snö har det ju inte saknats, inte ens på landet, men det funkar faktiskt. Sen finns det alltid saker man stör sig på, men min erfarenhet är att det finns det på alla bilar, det är bara olika saker. På Sportagen är det (i mitt fall) bland annat en viss instabilitet i hög fart (120+) på motorväg, samt vänster armstöd...
20Tack för att du delar med dig, ska snarast försöka prova en sportage med lilla bensinaren.lemonzhello skrev:Har lilla bensinaren och den funkar bra. Visst, det är inget jättedrag i den, men det räcker till för att köra i stan. Bor i Mölndal och jobbar i Göteborg och de gånger jag kör över 70 är lätt räknade... Sen funkar det att ligga i 130 på motorvägen åxå, jag hade nog inte märkt om varvtalet legat på 2000 eller 3000. Som jag ser det är det mycket bil för pengarna, bra utrymmen, bra garantier och ett hyfsat tufft utseende samt rätt ok basutrustning, vill man sen ha en massa extra så blir den plötsligt inte så billig längre. I mitt fall var det framförallt priset som lockade, letade som en galning efter en (fräsch) två-tre år gammal BMW 3-serie men övertalades av en säljare att provköra Sportagen och det har jag inte ångrat. Har haft 4wd tidigare (både Subaru och BMW) och det är inget jag saknar. Den har tagit sig fram bra de senaste två vintrarna, och snö har det ju inte saknats, inte ens på landet, men det funkar faktiskt. Sen finns det alltid saker man stör sig på, men min erfarenhet är att det finns det på alla bilar, det är bara olika saker. På Sportagen är det (i mitt fall) bland annat en viss instabilitet i hög fart (120+) på motorväg, samt vänster armstöd...
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)