Annons

ANG. KIA SERVICE

1
Jag har en Kia ceed Sw Crdi 2010 /3000 mil och jag servade den för andra gången på Kia service verkstad vid 2800mil för ett par månader sedan.

I vinter har jag hört lite oljud (inte mkt) från vad jag nu förstår kommer från bromsarna bak och det visar sig beläggen är vrålslut och skivorna förstörda!!!

Vad ska man förvänta sig av en service som kostar över 4000kr??? då dessa bromsar måste varit slut redan vid detta tillfälle??

Blir så jädra förbannad!!!!

Har gjort 2 service på bilen sen den var ny en vid 1700mil en vid 2800mil och bägge på grund av tidsintervallen "tidsgränsen" 1 år

Kan man kalla detta en fackmannamässigt utförd service där ingen nämnt eller noterat att bromsklossar bör bytas???

Mvh
Andren
Annons

Re: ANG. KIA SERVICE

2
Hej

Så här skall det inte vara.

Om du gjort service på en Kia verkstad så har du fått en arbetsorder där det står vilka pnkter som görs vid 3000 mils service.

En av dessa punter är att kontrollera skivbromsbelägg och bromsskivor.

Tag med dig arbetsorden som visar att dom gjort denna kontroll och reklamera detta.

Du har rätt att få detta åtgärdat
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

3
Hade samma på vår ceed, vid service var bromsarna godkända. 145 mil senare konstaterade samma verkstad att bromsbeläggen var helt slut.

När jag då ifrågasatte hur dom kunde varit bra nog för att godkännas vid service fick jag höra "bromsbeläggen slits fort, så detta är helt normalt"

Så det är tydligen något man får leva med, kontroller till trots.
Kia ceed sw crdi 2008

4
Robin S skrev:Hade samma på vår ceed, vid service var bromsarna godkända. 145 mil senare konstaterade samma verkstad att bromsbeläggen var helt slut.

När jag då ifrågasatte hur dom kunde varit bra nog för att godkännas vid service fick jag höra "bromsbeläggen slits fort, så detta är helt normalt"

Så det är tydligen något man får leva med, kontroller till trots.
Detta oljud kom ca 30 mil efter service på väg skåne >Stockholm i snöstorm,,fick ingen specificerad arbetsorder utan bara en faktura med olje byte etc etc,,, skulle vilja veta vilka punkter som ska ingå i en sån här service..

I mina ögon har dom totalt ignorerat kolla igenom bilen!!

5
bertil7 skrev:Hej

Så här skall det inte vara.

Om du gjort service på en Kia verkstad så har du fått en arbetsorder där det står vilka pnkter som görs vid 3000 mils service.

En av dessa punter är att kontrollera skivbromsbelägg och bromsskivor.

Tag med dig arbetsorden som visar att dom gjort denna kontroll och reklamera detta.

Du har rätt att få detta åtgärdat
fick ingen arbetsorder,,bara faktura med betala och se glad ut,, det enda dom frågade var om jag ville byta ett torkarblad som var dåligt

6
Om du inte fick en kopia på arbetsordern så tycker jag att du skall åka tillbaka till din Kia verkstad och be dem skriva ut en ny kopia till dig som finns i deras dator.

På arbetsordern står det alla punkter som är genomgångna vid din 3000 mila service. Det är ett mycket viktigt papper för dig där det står vilka oljor vätskor osv som är bytta.

Kia verkstaden lagrar alla serviceprotokollen och vilka arbeten som är gjorda på din bil.

Jag går alltid igenom detta pappret efter varje service som jag gjort på Förenade bil i Göteborg.

Lycka till
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

7
bertil7 skrev:Om du inte fick en kopia på arbetsordern så tycker jag att du skall åka tillbaka till din Kia verkstad och be dem skriva ut en ny kopia till dig som finns i deras dator.

På arbetsordern står det alla punkter som är genomgångna vid din 3000 mila service. Det är ett mycket viktigt papper för dig där det står vilka oljor vätskor osv som är bytta.

Kia verkstaden lagrar alla serviceprotokollen och vilka arbeten som är gjorda på din bil.

Jag går alltid igenom detta pappret efter varje service som jag gjort på Förenade bil i Göteborg.

Lycka till

Tack Bertil det ska jag göra

Mvh
R.Andren

8
Verkstäder som inte lämnar ut arbetsordern tillsammans med fakturan
vid service...känns för mej som oseiösa.
Arbetsordern säger så mycket mer om bilen än en stämpel i servicehäftet.
Speciellt på äldre bilar där nybilsgarantin gått ut. Där fuskas det hej vilt med
stämplingarna i servicehäftena.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07