Annons

Motorvärmare, temperaturmätare & värme

1
Hej, Jag har några funderingar och frågor gällande motorvärmaren, temperaturmätaren och värmen i min Kia Ceed SW Diesel -12.
Det är Defas slangvärmare som sitter monterad, kompleterad med ett grenuttag i kupén.

Nu till funderingarna:

*Värms oljan någonting alls av en slangvärmare eller är det bara kylarvattnet som värms?

*Temperaturmätaren på instrumentpanelen rör sig inte alls när värmaren har varit inkopplad 3-4 timmar och man startar bilen. Även fast man känner att motorn är varm.
-Betyder det att givaren mäter oljans temperatur?

*Den näst dummaste funderingen av dem alla: Kan man installera en till motorvärmare ( typ blockvärmare ).
Måste man i så fall göra ett till uttag i fronten eller kan man koppla ihop dem på något sätt? Gissar att belastningen blir för hård om man kopplar ihop dem men frågar ändå..

*Och så den dummaste: När jag var barn och skulle åka bil med min far när det var svinkallt ute fick vi inte sätta på värmen i kupén förrens motorn blivit någorlunda varm. Min far sa att motorn snabbare blir varm om man inte har värmen på och man inte har så mycket fläkt på. Ligger det någonting i det? ( Farsan hade motorvärmare och kupévärmare i 245:an så rutorna var inte immiga/frostiga.. )
-Jag vet att det sitter någon typ av extra element i Kian..

Sist så tänkte jag berätta vilken skillnad det blir när man använder motorvärmaren. Ifall nån är intresserad. ;)

Igår var det 18 minusgrader på morgonen. Hade haft värmaren inkopplad i 4 timmar tillsammans med kupévärmaren. Glödningen tog 2 sekunder. Startade lätt och bilen blev varm, ca 80 grader, på 25 minuter.

Igår eftermiddag när jag skulle hem var det 15 minusgrader, hade ej haft värmaren inkopplad. Glödningen tog 5 sekunder. Startade lätt och bilen var lite över 50 grader "varm" när jag kom hem 25 minuter senare.
Så visst. Värmaren gör skillnad. Och det är grymt skönt att slippa skrapa rutor.
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-
Annons

Re: Motorvärmare, temperaturmätare & värme

2
Lindholmaren skrev:Hej, Jag har några funderingar och frågor gällande motorvärmaren, temperaturmätaren och värmen i min Kia Ceed SW Diesel -12.
Det är Defas slangvärmare som sitter monterad, kompleterad med ett grenuttag i kupén.

Nu till funderingarna:

*Värms oljan någonting alls av en slangvärmare eller är det bara kylarvattnet som värms?
Bara kylvätskan, oljan ligger i oljetråget under motorn.
Lindholmaren skrev: *Temperaturmätaren på instrumentpanelen rör sig inte alls när värmaren har varit inkopplad 3-4 timmar och man startar bilen. Även fast man känner att motorn är varm.
-Betyder det att givaren mäter oljans temperatur?
Nej, den visar kylvätskans temperatur, om du tittar på mätarens skala börjar den på 50 grader och så varm blir inte motorn av motorvärmaren. Mätaren ger alltså inte utslag för att du haft värmaren inkopplad, men motorn kommer att gå upp i temperatur snabbare än om du inte hade använt värmare.
Lindholmaren skrev: *Den näst dummaste funderingen av dem alla: Kan man installera en till motorvärmare ( typ blockvärmare ).
Måste man i så fall göra ett till uttag i fronten eller kan man koppla ihop dem på något sätt? Gissar att belastningen blir för hård om man kopplar ihop dem men frågar ändå..
Man kan installera hur många man vill men det kommer troligen inte att göra någon skillnad/värma bättre. Det enda som kan "ge något mer" är att installera även en kontaktvärmare som värmer oljetråget, eftersom du då får oljan uppvärmd också. Drar dock dubbelt med ström och en slangvärmare eller blockvärmare är bra mycket bättre än kontaktvärmare.
Lindholmaren skrev: *Och så den dummaste: När jag var barn och skulle åka bil med min far när det var svinkallt ute fick vi inte sätta på värmen i kupén förrens motorn blivit någorlunda varm. Min far sa att motorn snabbare blir varm om man inte har värmen på och man inte har så mycket fläkt på. Ligger det någonting i det? ( Farsan hade motorvärmare och kupévärmare i 245:an så rutorna var inte immiga/frostiga.. )
-Jag vet att det sitter någon typ av extra element i Kian..
Det finns inga dumma frågor! Det är bra att vara nyfiken då lär man sig mer! På många äldre bilar var det en mekanisk vattenkran styrd med antingen stag, vajer, vakuum eller elmotor som släppte på flödet med kylvätska till kupéelementet, om bilen har en sådan så stämmer påståendet, vill minnas att volvo 240 faktiskt har värmekran. På många nyare bilar som i KIA Cee'd t.ex. så cirkulerar kylvätskan alltid genom värmepaketet och kupétemperaturen styrs av ett elektriskt spjäll som styr luftens flöde istället för kylvätskans, så på t.ex. en Cee'd gör det ingen skillnad att stänga av värmen när det är kallt ute.