Det är Defas slangvärmare som sitter monterad, kompleterad med ett grenuttag i kupén.
Nu till funderingarna:
*Värms oljan någonting alls av en slangvärmare eller är det bara kylarvattnet som värms?
*Temperaturmätaren på instrumentpanelen rör sig inte alls när värmaren har varit inkopplad 3-4 timmar och man startar bilen. Även fast man känner att motorn är varm.
-Betyder det att givaren mäter oljans temperatur?
*Den näst dummaste funderingen av dem alla: Kan man installera en till motorvärmare ( typ blockvärmare ).
Måste man i så fall göra ett till uttag i fronten eller kan man koppla ihop dem på något sätt? Gissar att belastningen blir för hård om man kopplar ihop dem men frågar ändå..
*Och så den dummaste: När jag var barn och skulle åka bil med min far när det var svinkallt ute fick vi inte sätta på värmen i kupén förrens motorn blivit någorlunda varm. Min far sa att motorn snabbare blir varm om man inte har värmen på och man inte har så mycket fläkt på. Ligger det någonting i det? ( Farsan hade motorvärmare och kupévärmare i 245:an så rutorna var inte immiga/frostiga.. )
-Jag vet att det sitter någon typ av extra element i Kian..
Sist så tänkte jag berätta vilken skillnad det blir när man använder motorvärmaren. Ifall nån är intresserad.
Igår var det 18 minusgrader på morgonen. Hade haft värmaren inkopplad i 4 timmar tillsammans med kupévärmaren. Glödningen tog 2 sekunder. Startade lätt och bilen blev varm, ca 80 grader, på 25 minuter.
Igår eftermiddag när jag skulle hem var det 15 minusgrader, hade ej haft värmaren inkopplad. Glödningen tog 5 sekunder. Startade lätt och bilen var lite över 50 grader "varm" när jag kom hem 25 minuter senare.
Så visst. Värmaren gör skillnad. Och det är grymt skönt att slippa skrapa rutor.