Det har jag aldrig tvekat om
Annons
Re: Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen
22Dom i målet meddelas den 4 december 2012 kl. 11.00.
Hoppas att min (icke Kia-)verkstad kan ta servicen i fortsättningen så jag slipper åka 12 mil för att få det gjort. Blir det inte så så väljer jag en annan bil med lång service.
Hoppas att min (icke Kia-)verkstad kan ta servicen i fortsättningen så jag slipper åka 12 mil för att få det gjort. Blir det inte så så väljer jag en annan bil med lång service.
Kia Pro_Ceed GT+
Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen
23Men det visste vi alla innan vi köpte bilen från början?
Om man inte peka serva bilen skulle man kanske hyrt en bil istället.
Om man inte peka serva bilen skulle man kanske hyrt en bil istället.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
24Den KAN ju ta servicen, vilket gör att du får minskad service till marknadsmässiga tre år.JOJO skrev:Dom i målet meddelas den 4 december 2012 kl. 11.00.
Menar du att du köpte Kia i tron att du fick sju års garanti oavsett var du servade?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
25Jag har funderat på att köpa en Kia. Jag har ingen.
Kia Pro_Ceed GT+
26Ett stort problem med kias service är ifall man flyttar till en annan ort utan kia verkstad. Funderade förut på att byta jobb ett tag och då var närmasta Kia verkstad 20 mil bort. Detta hade inneburit enorma problem både ekonomiskt och praktiskt då det varit enklare att låta mekonomen på orten sköta servicen. Man vill ju inte sumpa garantin då det var en av de stora anledningarna till att jag skaffade en kia.mibe skrev:Den KAN ju ta servicen, vilket gör att du får minskad service till marknadsmässiga tre år.JOJO skrev:Dom i målet meddelas den 4 december 2012 kl. 11.00.
Menar du att du köpte Kia i tron att du fick sju års garanti oavsett var du servade?
Kia Soul 1.6 CRDI EX Komfort - 2012, White No. 1
27Då var det avgjort!
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-13.pdf
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-13.pdf
Senast redigerad av _Morgan_ den 04 dec 2012, 12:02, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Ändrat länken då den förra var trasig.
Anledning: Ändrat länken då den förra var trasig.
Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen
28Får se vad som händer nu då.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
29kolla vad som kom på TT nyss:
Från och med i dag kan Kias bilar servas även på andra verkstäder än de av Kia auktoriserade, skriver företaget i ett pressmeddelande strax efter det att domen från Marknadsdomstolen kom på tisdagen.
Företaget markerar även att den sjuåriga nybilsgarantin kommer att vara kvar.
"Vi respekterar naturligtvis domen men hoppas samtidigt att ägare till Kia-bilar fortsätter att serva sina bilar hos Kias auktoriserade verkstäder", säger Peter Himmer, vd i Kia Motors Sweden, i ett pressmeddelande.
I Sverige gäller fri etableringsrätt för bilverkstäder och sedan 2003 finns regler som slår fast att även oberoende, ej auktoriserade verkstäder kan serva alla bilmärken, utan att det ska påverka nybilsgarantin.
Kia har bland annat hävdat att utbildningsnivån i svenska verkstäder är undermålig och det skulle vara ett skäl till att hänvisa bilägarna till endast av Kia auktoriserade verkstäder sedan tre år gått av garantin.
Från och med i dag kan Kias bilar servas även på andra verkstäder än de av Kia auktoriserade, skriver företaget i ett pressmeddelande strax efter det att domen från Marknadsdomstolen kom på tisdagen.
Företaget markerar även att den sjuåriga nybilsgarantin kommer att vara kvar.
"Vi respekterar naturligtvis domen men hoppas samtidigt att ägare till Kia-bilar fortsätter att serva sina bilar hos Kias auktoriserade verkstäder", säger Peter Himmer, vd i Kia Motors Sweden, i ett pressmeddelande.
I Sverige gäller fri etableringsrätt för bilverkstäder och sedan 2003 finns regler som slår fast att även oberoende, ej auktoriserade verkstäder kan serva alla bilmärken, utan att det ska påverka nybilsgarantin.
Kia har bland annat hävdat att utbildningsnivån i svenska verkstäder är undermålig och det skulle vara ett skäl till att hänvisa bilägarna till endast av Kia auktoriserade verkstäder sedan tre år gått av garantin.
30Att kvaliteten på svenska verkstäder är undermålig är ju helt sant, så jag förstår deras synpunkter. Förstår inte alls hur de kunde förlora i domstolen.
De enda som kommer förlora på detta är Kias kunder, då jag gissar att de kommer dra in garantilängden på de billigare modellerna i utbudet.
De enda som kommer förlora på detta är Kias kunder, då jag gissar att de kommer dra in garantilängden på de billigare modellerna i utbudet.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul