Annons

Hellre en Kia med handen på ratten än 10 Mercedes i skogen

1
Senaste numret av Tidningen Motor Nr 6 2012 redovisar i en artikel bilarna med minst fel. Kia står sig bra i konkurrensen och jag tror ju naturligtvis att det beror på Carens som aldrig uppvisar några problem eller fel, det är ju bara jag som skriver om min "lyckopärla" som jag älskar. :lol: :lol: Körde från Småland förra veckan med husvagnen 1450 kg och med en förbrukning på 0,7 lit/mil. :clap: :clap: Kia carens/Rondo såldes med över 20.000 bilar fler än uppsatta mål i USA under åren 2008-2010.
img053.jpg img053.jpg Visad 5110 gånger 474.43 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

Re: Hellre en Kia med handen på ratten än 10 Mercedes i skogen

2
Det intressanta är att Kia först på senare år fått riktig fräs på grejerna, så den där listan kan blir riktigt intressant om några år :) För att ge lite solk i bägaren så är det just Carens som sänkt genomsnittet för Kia. I en annan tabell jag hittade på nätet för några månader sedan, så var det en av de bilar med flest fel medan övriga Kiamodeller var bättre än genomsnittet.

Chevrolet amerikanskt? Nja... I Europa så är det väl koreanska bilar, men visst - de ägs av ett amerikanskt bolag.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

3
Det är möjligt att version I och II inte var de mest välbyggda bilarna. Carens III anses vara välbyggd och utan större problem enl ett antal tester. En bra koll är att titta på antalet tekniska servicebullentiner och återkallningskampanjer för Carens III som till största delen avser bilar byggda 06-08, men ändock med små problem. :D :D

5
Köpte en gång en svart Mersa 190E, automat, skinn och lite annat lull-lull kostade 1990, 225.000 kr. Det var min absolut sämsta bilaffär. Mycket problem med bromsarna, strålkastartorkare och till och med lite smygande rost vid bakdörrarnas nederkanter. Trodde att jag skulle bevara andrahandsvärdet vid nästa bilbyte, men hej vad jag bedrog mig. Jag hade verkligen tur ändå, för automatlådan rasade hos bilfirman några dagar senare. So I´m not imprssed..., som Shania Twain sjunger. :shock: :shock:

7
Inte alltför långt ifrån där jag bor står det 2 Kia Clarius parkerade efter gatan på olika ställen. Varje gång som jag passerar dessa brukar jag fundera hur min Carens kommer att se ut efter 11-16 år. Kia Clarius tillverkades mellan åren 1996 och 2001. Det som förundrar mig är bilarnas skick, trots att de alltid står ute på gatan i ur och skur, vinter som sommar. Lacken är påfallande fräsch, ingen direkt synbarlig rost och inte alltför ”sunkiga” på insidan. Hade ägarna till dessa bilar vårdat dem ömt med lite lackstift och lite vax/polish någon gång så skulle man ha trott att de kom direkt från bilhallen. Den ena av bilarna har jag sett under 4 år så jag har faktiskt kunna följa den obefintliga nedbrytningen. (Att jämföras med betydligt yngre skrothögar som BMW, SAAB med flera som också står parkerade efter gatorna i närheten). :wtf: :wtf: Bifogad bild är inte någon av dessa bilar utan hämtad från nätet.
1996_Kia_Clarus.jpg 1996_Kia_Clarus.jpg Visad 5041 gånger 46.95 KiB

8
Måste bara få kommentera "ådringarna" (2 st Kia Clarius) som står utefter gatan. Ibland helt inplogade och ser ut som mammutreliker från antarktis. - 20C och många bilar behöver starthjälp. Men som vanligt så skottar ägarna fram bilarna och drar i väg. Jag är helt överväldigad hur dessa bilar klarar ålder och klimat (tror inte att Kia Calarius ansågs vara något kvalitativt mästerverk). Skall vid något tillfälla föreviga bilarna. :thumbup: :thumbup:

9
Jag är inte ett dugg förvånad över statistiken och att BMW och Mercedes ligger i botten. När vi talar om lyxmärken så är ju prestige och första-ägaren allt som betyder något, en gammal lyxbil ger ingen status och när man är direktör eller investmentbankir så letar man inte begagnat, du ska köpa nytt.
Det handlar mer om känsla i reglage (ofta extra vikter á la Audi i reglare osv för rätt känsla) men hållbarhet är något helt annat.
Jag har lång erfarenhet av Mercedes fartygsdieslar som alltid har haft flera problem och märkliga garantier och problem. En motorserie sprack alltid motorerna och det var först när man kunde bevisa att godstjockleken var hälften av det stod i ritningarna som Mercedes gav med sig och ersatte skadade motorer.

Jag tittade inte extra åt koreanska bilar innan men när en kompis köpte en Hyundai Elantra och bara tankade och åkte utan en massa strul på samma sätt som jag upplevt med Mazda och Nissan jag ägt tidigare (med undantag för första Nissan Primera som var tillverkad i England och full med barnsjukdomar) så blev jag mer och mer intresserad med tanke på det låga andrahandsvärdet på Kia och Hyundai.
Jag ångrar inte köpet av min Kia Opirus men önskar jag köpte 2009 med starkare och snålare motor, men men...