Annons

oklart vilken årsmodell..

1
I slutet av 2011 köpte vi en Ceed som enligt försäljaren skulle vara av 2012 års modell. När vi kollade upp registreringsplåten så stod det att den var registrerad som en 2011:a. Jag ringde upp försäljaren, men han hävdade fortfarande att det var en 2012:a. En vacker dag när bilen ska säljas antar jag att detta kommer göra en skillnad. Vad borde jag göra nu?
Annons

Re: oklart vilken årsmodell..

3
Årsmodeller är slopade på alla nya bilar.
Man har modellår och tillverkningsår istället.
Min mors Toyota Yaris är modellår 2008 men tillverkningsår 2007.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

5
Blev också lite förvånad över detta, trodde man hade gått ifrån modellår helt men det går handlarna fortfarande på. Vi provade en 2010 som visade sig var reggad 2009, men hade alltså modellår 2010. Samma med bilen vi vill byta in, deras system säger 2007 men den är reggad 2006.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

6
Handlarna säljer nog på modellår, men när det är dags för inbyte då går de på tillverkningsår enl. bilens chassinummer.
Då kan de ju ge sämre för ett inbyte, men ta igen det på när de säljer bilen, då efter modellår.
Så de vill nog ha kvar bägge varianterna.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

8
gechu skrev:I slutet av 2011 köpte vi en Ceed som enligt försäljaren skulle vara av 2012 års modell. När vi kollade upp registreringsplåten så stod det att den var registrerad som en 2011:a. Jag ringde upp försäljaren, men han hävdade fortfarande att det var en 2012:a. En vacker dag när bilen ska säljas antar jag att detta kommer göra en skillnad. Vad borde jag göra nu?
Kolla chassinummret
Är åttonde bokstaven...bakifrån räknat... ett C är bilen av årsmodell 2012
Är bokstaven ett B är bilen av årsmodell 2011
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07