Annons

Ny Cee´d SW Diesel -12

1
Har haft bilen i en vecka!

Dottern har fått körkort,(2 veckor gammalt). Nervös när hon skall ut och köra med nya bilen.

Hon var ute och körde tidigare idag, påstod att motorn var varm och luktade, fick gå ut och kolla, var mycket varm, varmt ända ut på fram-skärmarna!
Körde en runda själv när den blivit kall, inte alls onormalt varm efter hemkomst.

Kan det bero på hennes körsätt,(eco-driving)eller något med diesel motorer, har aldrig haft diesel innan?

Bör jag lämna in bilen för kontroll?
Annons

Re: Ny Cee´d SW Diesel -12

3
Tror som föregående att det måste varit en rening av partikelfiltret, kan lukta varmt och bränt då! Men att den skulle bli varm ut till framskärmarna för det, nja det är jag väl mer skeptisk till. Soligt och varmt ute?
Men hade jag varit dig, så hade jag kört på som vanligt och hållt lite koll på bilen, och skulle det hända snart inpå igen så kanske ta ett snack med verkstan! Kör ni mycket korta sträckor?

Sen det här med eko körningen dem lär sig på körskolan är väl kanske inte världens bästa för bilen alltid, använda gasen lite gör bilen gott :thumbup:

Förövrigt lycka till med nya bilen och välkommen till forumet :wave:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Ny Cee´d SW Diesel -12

4
Välkommen till forumet. Hade min bil luktat brännt eller liknande så hade jag övervägt en kontakt med åf.
Luktar det fortfarande från den?

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Ny Cee´d SW Diesel -12

5
Eller så kör din dotter på trean i 100km/h och varvar 6000rpm och hör ej hur motorn svettas pga hög musik ;-)?
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic