Annons

Re: Handbromsproblem

11
Det är ett vanligt fel på ceed speciellt att stagen som håller handbroms vajern böjer sig eftersom dom inte klarar av trycket av att dra hårt i en handbroms. Oftast räcker det att böja tillbaka dom i värsta fall får man bara justera handbromsen ute i trumman för att få det lilla extra.

Men alla som har problem med att handbromsen är "slak" i början, det är till 99% alltid att stagen är böjda.
Vad jag vet har dom inte kommit med någon förstärkt sådan, så man får helt enkelt inte rycka för hårt i handbromsen ;)

Vill ni har kort på vart stagen sitter om ni vill böja tillbaka själva så hör av er så ska jag nog kunna lägga upp detta.
Behövs nästan en lyft för att komma under för att åtgärda felet.
Annons

12
Har också samma fel:
Handbromsen tar endast högst upp
dessförinnan ett spel utan någon verkan.
Någon som vet om det verkligen skall vara så här eller om det är ett fel.
Kan det ha att göra med att man får ett "hasande" ljud från bakbromsarna?

Om det nu är ett fabrikationsfel så borde väl Kia åtgärda alla utan att tjafsa om det.
Finns väl ingen biltillverkare som medvetet blundar när bilens handbromsfunktion
böjer sig och tappar verkan. Verkar ju ganska oseriöst isåfall.

13
Dom ska åtgärda detta som det verkar, dock har dom inte kommit fram till någon lösning ännu vad jag vet.

Men antar att när dom gör det så ätgärdas la det på nästa service eller så skickar dom ut ett utskick till alla kunder förmodligen.

14
Häromdagen när jag skulle till jobbet så startade jag upp bilen så den skulle bli varm
och även för att isen på framrutan skulle tina så jag slipper få repor i glaset av isskrapan.
När jag kommer ut igen och öppnar dörren så börjar bilen rulla framåt trots att handbromsen var åtdragen.
Jag gissar att mina s.k. handbromsstag böjt sig istället för att vajern sträckt sig.
Kan väl inte vara möjligt att Kia böjer tillbaka dem?
Har dom inte någon utbytesdel som funkar bättre?

15
Dom verkar inte ha kommit på någon annan uppdaterad del ännu i alla fall.

Dock är det ju lätt åtgärdat att böja tillbaka dom, sen är handbromsen dålig ändå så får man ju spänna den i trumman.

Och ge fan i att dra hårt i spaken helt enkelt. :)

16
Det är ju en viktig trafiksäkerhetsdetalj, bilar kan ju komma i rullning och orsaka olyckor.
Den reklamen vill nog Kia inte ha.
Jag skall ta upp det med dom när jag ändå mailar dom om en annan sak.
Kan ju inte vara rimligt att man böjer tillbaka stagen, dom måste ju bytas ut mot riktiga.

Det hände mig en dag i förra veckan att jag lyckades köra iväg med åtdragen handbroms utan att det märktes.

17
Nästan ny bil och en handbromsen som knappt tar alls.
Kia verkar inte bry sig alls.
Konstruktionsfel dom borde kalla tillbaka varenda bil som kan ha detta fel.
Det var just sånt här jag ville slippa när jag köpte nytt för första gången i mitt liv.