Annons

Garantiärenden/bemötande

1
Hej.. :D :D
Har idag en Citroen C4 som jag köpte ny -07, denna bil har varit en mardröm ifrån början med bl.a en oljeförbrukning på 0.6 l/100mil (på ny bil)som renoverades och efter detta drog 1l/100 mil, detta resulterade till sist i motorbyte efter ca.1 år, klädsel som gick sönder efter 300 mil mm.
Hade överlag stora problem vad det gällde bemötande och hantering av garantifrågor och även kvaliten på reperationen som gjordes, detta gällde både återförsäljaren i Göteborg och Svenska Citroen AB.
Allting tog lång tid och man fick hela tiden höra att detta kommer inte att gå på garantin.
Har nu varit och provkört och fått offert på en Kia Cee'd 1,6 CRDi SW och kommer förmodligen att byta in denna eländesbil mot en ny Kia.
Har läst en del trådar här på forumet gällande garantireperationer och undrar hur era efarenheter har varit när det gäller reklammationer? :mrgreen: :mrgreen:
Annons

Re: Garantiärenden/bemötande

2
Hej,

Kan berätta om min senaste vända.

Har även några andra garantisaker på min blog: www.kiaceed.se

Fick en fet repa på dörren.

Åkte till Sveaplans Bil Plåt & Lack AB för att äntligen lämna in bilen och killen bakom disken kom då på att han inte får ta emot den. Hallå!!! Ska inte skriva vad jag tänkte i det ögonblicket. Hade kanske varit bättre om han klämt ur sig det när han inspekterade skadan och bokade in mig för tre veckor sedan. Kindwalls i Barkarby lovade dock att göra det på halva tiden. Sveaplan ville ha två veckor på sig och Kindwalls minde än en vecka. Blev som ny och JÄTTEBRA bemötande.

Lycka till =)

/Peter
Jco skrev:Hej.. :D :D
Har idag en Citroen C4 som jag köpte ny -07, denna bil har varit en mardröm ifrån början med bl.a en oljeförbrukning på 0.6 l/100mil (på ny bil)som renoverades och efter detta drog 1l/100 mil, detta resulterade till sist i motorbyte efter ca.1 år, klädsel som gick sönder efter 300 mil mm.
Hade överlag stora problem vad det gällde bemötande och hantering av garantifrågor och även kvaliten på reperationen som gjordes, detta gällde både återförsäljaren i Göteborg och Svenska Citroen AB.
Allting tog lång tid och man fick hela tiden höra att detta kommer inte att gå på garantin.
Har nu varit och provkört och fått offert på en Kia Cee'd 1,6 CRDi SW och kommer förmodligen att byta in denna eländesbil mot en ny Kia.
Har läst en del trådar här på forumet gällande garantireperationer och undrar hur era efarenheter har varit när det gäller reklammationer? :mrgreen: :mrgreen:
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

3
Vi hade problem med vår bil efter cirka 1400 mil. Oljud i framvagnen vid körning på ojämt underlag.
Körde upp på bilfirman och fick en kille att följa med ut och åka. Han kunde inte säga var felet låg men trodde inte att det skulle vara några problem att åtgärda.
I samband med att jag skulle lämna in bilen för reparation så tänkte jag att jag kunde serva den samtidigt så jag slapp lämna den två gånger. 600 mil för tidigt men tänkte att det var lika bra.
Sagt och gjort så körde jag och lämnade bilen kvällen innan och la nycklarna i brevinkastet.
Dagen efter på eftermiddagen ringde telefonen och kvinnan i luren sa att bilen var klar och att jag kunde hämta den.
Åkte upp direkt och gick till kundmottagningen där killen bakom disken sa "Jaha då var bilen servad och klar".
Påpekade då direkt att det var inte servicen som var av största vikt utan oljudet jag ville ha bort och hoppades att krutet hade lagts på detta. "Vi hittade ingen oljud men vi har spänt över lite bultar".
Ok, betalade fick nycklarna och skulle köra hem. Kom 50 meter innan oljudet hördes. Blev så klart rasande och vände bilen direkt. Samma kille fick följa med ut och åka och hörde då oljudet konstigt nog. Jag ifrågasatte om dom ens provkört bilen och visst hade dom det. Fick iallafall boka ny tid och vid nästa tillfälle så var oljudet åtgärdat med kommentaren "Där var någon bult i framvagnen som var lös." Så efter två omgångar med "åtdragning av bultförband" så var bilen klar. Tyckte faktiskt inte att just detta ärendet sköttes särskilt bra men fick iallafall rätt på bilen. Nu har den gått 2200 mil och har inte hört oljudet något mer.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

4
Hej

Jag måste varna dig för att lämna in bilen (om du nu har köpt en Kia) till Hedin Bil i Alingsås. Jag har varit där x antal gånger för service och garantiåtgärder och där finns ingen serviceminded personal alls. T ex, jag lämnade in bilen på måndag kväll för service. Det är ju alltid lite meck med att fixa en annan bil under tiden och man inte tar en hyrbil. Iaf, när jag kom dit för att hämta den på tisdag eftermiddag så fick jag reda på att service inte hade blivit gjord!!! De hade glömt att serva bilen. Inga direkta beklaganden från deras sida, de undrade om jag ville boka en ny tid....Och detta är bara ett exempel på deras okänsla för kunden.

//
Missnöjd kund

5
lady skrev:Hej

Jag måste varna dig för att lämna in bilen (om du nu har köpt en Kia) till Hedin Bil i Alingsås. Jag har varit där x antal gånger för service och garantiåtgärder och där finns ingen serviceminded personal alls. T ex, jag lämnade in bilen på måndag kväll för service. Det är ju alltid lite meck med att fixa en annan bil under tiden och man inte tar en hyrbil. Iaf, när jag kom dit för att hämta den på tisdag eftermiddag så fick jag reda på att service inte hade blivit gjord!!! De hade glömt att serva bilen. Inga direkta beklaganden från deras sida, de undrade om jag ville boka en ny tid....Och detta är bara ett exempel på deras okänsla för kunden.

//
Missnöjd kund
Intressant läsning, bor inte alltför långt därifrån (Lerum), har varit lite tveksam till
dem innan och detta gör inte att jag blir alltmer intresserad att lämna in min
bil där för nästa service.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

6
Hedins i Ljungby har bra kundmottagande, har aldrig varit några problem. När jag lämnar bileen så blir jag hemskjutsad av någon i personalen, iofs i min bil, men ändå, de tar sig tid. Den -07 jag hade innan (Ceed) var flitig besökare på Hedins.
För några bilar sedan hade vi en Citroen C5, där var allt fel. Elhissarna hade eget liv. Ibland när man kom tillbaka till sin låsta bil hade sidorutorna ibland hissat ner sig. Så lagom kul om man hade grejer i bilen. Bakvagnsinfäastningen var sned. Slet ut bakdäcken på 700 mil (framhjuldriven bil). Spolarvätskebehållaren visade tom när den var ful. Datorenheten byttes två gånger eftersom bilen stendog vid två tillfällen och fick bärgas. Vänster främre sidoruta hissade upp sig själv tills rutan exploderade. Denna bil löstes in av Citroen Sverige efter 18 månader, vi fick 10 000 kr mindre än Mindre bra var att Motosrsport i Växjö, som säljer Citroen, sålde bilen vidare, den hade ny ägare ca. 3 veckor efter att vi bytt in den. Skrämmande...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

7
Jag har haft ett gäng fel på min!
Turboras, dieselpumsras, baklucka knarrar, nu har dom fått lyfta
toppen för att se vad som orsakat att den går som en påse potatis :)

Allt har vart garantijobb utfört av Beos Bilservice i Uppsala!
Hur bra personal som helst! Jättetrevliga att ha och göra med!
Snabba på det dom gör!

Mvh Peter.