Måste man köra rally?
Postat: 02 apr 2022, 13:41
Tjena!
Jag har en Stonic 1.0 T-GDI (2020) automat med strax över 1.000 mil på mätarn, alltså "knappt inkörd" enligt vissa.
Häromveckan så fick lilla kärran åka bak på lastbil in till verkstaden efter en relativt mild hostattack efter att jag började accelerera upp till 110, ut på motorvägen och strax därpå gick ut i vänsterfilen och upp till 124-126 för en omkörning.
Jag känner att bilen har svårt att behålla kraften, så jag svänger av nästa avfart och då kommer hostattacken och lite feberfrossa.
Det kanske bör nämnas att denna dagen körde jag ungefär 2 mil, lät den stå ca 30-40 min. Sedan hade jag uppskattningsvis 1,5 km till motorvägen.
Efter att verkstaden kollat lite på den och ville ha över tusenlappen för felsökningen så borsta dem av de igensotade tändstiften. Detta hände även ifjol, för ungefär 300 mil sedan, med samma utgång.
Rådet jag fick var att när jag kör bilen, helst inte skulle köra under 4 mil per gång, för att motorn skulle hinna bli varm, och gärna en gång i månaden ta en tur till en specifik stad i 'närheten' på 20 mil ToR för att "blåsa rent" den just för att den inte ska sota igen. Gärna lite aggressivt också.
Absolut, för det mesta blir det ganska korta sträcker för mig på ett par kilometer, enligt mätaren är motorn uppe i temp då med, men den kanske inte hinner smörjar runt ordentligt?
Ibland blir det några långkörare på 4-5 mil, men varför måste man köra rally med bilen för att den ska fungera som den ska? Jag står aldrig på tomgång längre stunder heller som jag vet kan vara en bov i dramat med.
Aggressiva accelerationer & långa sträckor. Det är inte ofta som jag har ärenden där borta i 'grannstaden', men jag tycker kanske att en modern bilmotor ändå ska klara av detta bättre, eller är jag helt fel ute?
Jag är inte superbevandrad inom motorvärlden, (Det var ett tagsedan man meckade med 2-takts 50cc), och nu det är bara ett jäkla snack om eco-driving och att köra lugnt och fint, men det verkar ju inte fungera med en bil.
Finns det andra faktorer som kan spela in? De nya bränsleblandningarna eller något sånt? Man orkar ju knappt hänga med i utvecklingen.
Kräver en mindre motor hårdare körning än en stor? 3-cyl 1.0L vs 4-cyl 1.6L tillexempel.
Eller är det bara att rota fram den gamla störtkrukan ur garaget, stoppa in en prilla under läppen och vara tung på foten? (inom lagens ramar)
Jag har en Stonic 1.0 T-GDI (2020) automat med strax över 1.000 mil på mätarn, alltså "knappt inkörd" enligt vissa.
Häromveckan så fick lilla kärran åka bak på lastbil in till verkstaden efter en relativt mild hostattack efter att jag började accelerera upp till 110, ut på motorvägen och strax därpå gick ut i vänsterfilen och upp till 124-126 för en omkörning.
Jag känner att bilen har svårt att behålla kraften, så jag svänger av nästa avfart och då kommer hostattacken och lite feberfrossa.
Det kanske bör nämnas att denna dagen körde jag ungefär 2 mil, lät den stå ca 30-40 min. Sedan hade jag uppskattningsvis 1,5 km till motorvägen.
Efter att verkstaden kollat lite på den och ville ha över tusenlappen för felsökningen så borsta dem av de igensotade tändstiften. Detta hände även ifjol, för ungefär 300 mil sedan, med samma utgång.
Rådet jag fick var att när jag kör bilen, helst inte skulle köra under 4 mil per gång, för att motorn skulle hinna bli varm, och gärna en gång i månaden ta en tur till en specifik stad i 'närheten' på 20 mil ToR för att "blåsa rent" den just för att den inte ska sota igen. Gärna lite aggressivt också.
Absolut, för det mesta blir det ganska korta sträcker för mig på ett par kilometer, enligt mätaren är motorn uppe i temp då med, men den kanske inte hinner smörjar runt ordentligt?
Ibland blir det några långkörare på 4-5 mil, men varför måste man köra rally med bilen för att den ska fungera som den ska? Jag står aldrig på tomgång längre stunder heller som jag vet kan vara en bov i dramat med.
Aggressiva accelerationer & långa sträckor. Det är inte ofta som jag har ärenden där borta i 'grannstaden', men jag tycker kanske att en modern bilmotor ändå ska klara av detta bättre, eller är jag helt fel ute?
Jag är inte superbevandrad inom motorvärlden, (Det var ett tagsedan man meckade med 2-takts 50cc), och nu det är bara ett jäkla snack om eco-driving och att köra lugnt och fint, men det verkar ju inte fungera med en bil.
Finns det andra faktorer som kan spela in? De nya bränsleblandningarna eller något sånt? Man orkar ju knappt hänga med i utvecklingen.
Kräver en mindre motor hårdare körning än en stor? 3-cyl 1.0L vs 4-cyl 1.6L tillexempel.
Eller är det bara att rota fram den gamla störtkrukan ur garaget, stoppa in en prilla under läppen och vara tung på foten? (inom lagens ramar)