Sida 1 av 5

Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 11:27
av KurtB
Besiktade bilen idag och fick underkänt på ett flertal punkter.
De stora biltarna var handbromsen och styrleden.

Börjar med Handbromsen....

Parkeringsbroms totala bromskraft var för låg.
Värdena låg på 1.4 (vänster bak) och 1.1 (höger bak).

Det jag noterar är dock att när man tittar ned i handskfacken så är det nått snett i handbromsen (se bild). Det är som att den ena sidan har en kortare vajer än den andra.

Tänkte därför att jag köper följande delar och monterar:
Vajer, reparationskit (själva vajern)
Handbromsbackar
Monteringssats

Hur fungerar bromsarnas funktion där bak dvs. är värdena 1.4 resp. 1.1 endast för handbromsen eller avser det även hjulbromsarna också? (bromsklossarna runt bromsskivan) :roll:
Funderar på om jag måste byta bromsklossar samt (om de är dåliga) även bromsskivorna där bak. :eh:

Tar tacksamt emot tips kring ovanstående om det är något jag missat eller tänkt fel.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 12:41
av SorentoUM
Troligen är skivorna så pass rostiga på insidan där backarna tar, att det behövs nya skivor. Och då drar det med sig byte av klotsarna på färdbroms också (som inte är involverade i handbromsen på något sätt)
Armen till handbromsmekanimen brukar rosta och kärva. Värt att kontrollera.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 18:57
av KurtB
Då byter jag hela rubbet.
Hur gör jag för att byta vajern?

Edit.
Jag lyckas inte bifoga bilder.
Är det nått fel på hemsidan?

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 19:14
av MagnusLindgren
KurtB skrev: Jag lyckas inte bifoga bilder.
Är det nått fel på hemsidan?
Bilderna får inte vara för stora.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 19:33
av KurtB
Jag har minskad ned dem och får dem i det läget att de laddas upp i editerarläget men de laddas ej upp när jag skickar inlägget.
Bilden är 867kb

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 19:47
av MagnusLindgren
KurtB skrev:Jag har minskad ned dem och får dem i det läget att de laddas upp i editerarläget men de laddas ej upp när jag skickar inlägget.
Bilden är 867kb
Har för mig gränsen är löjligt låg, 100kb eller så.

Använd https://forumbilder.com/?lang=sv

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 19:56
av KurtB
Utmärkt.
Tack Magnus!
Här kommer länk till bild.
Pinnen som håller i vajrarna är sned.
Ena vajern ser ut vara kortare.
https://forumbilder.com/i/rx3a

Är det stort jobb byta vajer?
Kan tillägga att jag skruvar i ett litet garage och ej i verkstad med billyft. :)

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 01 feb 2021, 23:12
av SorentoUM
Bry dig inte om vajern i första läget. Det är nästan aldrig fel på den.
Plocka av bromsarna bak och se hur det ser ut och utgå därifrån.
Kontrollera armen (som vajern hakas fast i) som går ut till backarna, för den brukar däremot nästan alltid kärva, och kan göra så att backarna slits i förtid och det blir konstiga bromsvärde.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 02 feb 2021, 07:14
av KurtB
Tack för svar sorrento.
Då köper jag bromsbackar, bromsskivor, bromsklossar och monteringssats till bromsbackarna.
OM fästet som håller vajrarna till respektive däck fortfarande är snett (se bilden) efter jag monterat nya grejer, behöver jag då vidta någon åtgärd?
Jag tänker att det. Ser ut som något blivit fel och att den endast drar åt ena vajern. :think:

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

Postat: 02 feb 2021, 07:34
av SorentoUM
Ja, något fel är det. Men inte uppe vid spaken och justeringen.
Att vajeroket drar snett är bara resultatet av att något är fel med bromsarna. Det är inte själva vajeroket det är fel på.