Annons

Synpunkter på ny bil

1
Fick min nya Cee'd SW -11 i onsdags och satte den genast på prov med en resa till Sälen (~35 mil enkel).
0.53 tur och retur med full packning och 4 vuxna i bilen tycker jag är grymt bra (blev även en sväng till lasarettet i Mora). Uppmätt förbrukning på färddatorn stämmer överens med mängd bränsle som ifyllts. Bilen går tystare, mjukare och känns betydligt mer vuxen och rejäl än min pro_cee'd -08.

Några synpunkter:

x Motorvärmaren verkar ha väldigt liten effekt, märker ingen större skillnad på tid till varm mot förra bilen som saknade värmare.
x Bubblig instrumentpanel - på passagerarsidan är det flera små gropar och ojämnheter i panelen.
x Knappen för värme uppåt fastnar - knappen under Defroster saknar fjädring och går inte trycka på riktigt.

Någon med liknande erfarenheter och eventuellt bemötande från säljaren vid påpekande av dessa? :)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
Annons

Re: Synpunkter på ny bil

2
Angående motorvärmare så är det nog samma sak på alla bilmärken mera eller mindre att man märker inte av att den värmer speciellt mycket. Har samma på min S60, men jag har märkt om man värmer en 4-5 timmar vid -20 grader då startar den nog betydligt "lättare" jämfört med att inte värma.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.

3
jenu skrev:Angående motorvärmare så är det nog samma sak på alla bilmärken mera eller mindre att man märker inte av att den värmer speciellt mycket. Har samma på min S60, men jag har märkt om man värmer en 4-5 timmar vid -20 grader då startar den nog betydligt "lättare" jämfört med att inte värma.
Tack för din input! Värmarna de sätter dit verkar ju tämligen små, så det stämmer nog att de måste va på en bra stund för att göra skillnad.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

4
Beställde en "motorvärmare" min -09:a och upplevde samma sak. När jag frågade sade de att det inte var möjligt att montera motorvärmare på min modell, det är i stället en kontaktvärmare på oljetråget. Den ger enligt vi bilägare ingen eller liten effekt på bränsleförbrukning, tid till komfortvärme och utsläpp. Däremot ska det vara skonsamt för motorn med varm olja, men jag tillåter mig att tvivla. En kontaktvärmare kan aldrig ge samma värmande effekt som en doppvärmare, och är blocket kallt blir nog oljan kall på nolltid när den börjar cirkulera. Efter mycket tjat plockade de bort värmaren och jag fick tillbaka min femtusing. Enligt verkstadschefen kunde inte motorvärmare, blockvärmare eller slangvärmare monteras eftersom det skulle bli sensorfel och startproblem om blocket värms! Har haft många fel (kan läsas i andra trådar), och kan konstatera att ceeden kanske inte riktigt motsvarat mina förväntningar. Kontaktvärmarfrågan är dock Kia inte ensamma om.

Mats