Annons

"Hasande bromsar"

1
Har ett "hasande"ljud från bromsskivorna varje gång jag lägger foten
på bromspedalen, företrädesvis i låg hastighet.
Bilen är ju i stort sett ny med mindre än 300 mil på mätaren
så det är ju inga rostkanter på skivorna el.liknande som orsakar det.

Någon som har samma irriterande fel?
Annons

Re: "Hasande bromsar"

2
Händer det bara ett tag efter att bilen har stått så är det ju rost på skivorna som slipas bort. Jag har själv ett skrapande ljud från bromsarna de första gångerna man bromsar efter att bilen stått ett tag.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: "Hasande bromsar"

4
Gasar-Magnus skrev:
kalle2345 skrev:Ljudet finns där hela tiden.
Ingen rost-sandgrus.
Ny bil 350mil.
Just det!!

Sanden/gruset lägger sig mellan bromsskiva och bromssköldar och låter HELA tiden
Jag fick nått gruskorn däremellen och det lät hela tiden. Slets bort efter en 100 mil eller så...

Re: "Hasande bromsar"

6
Har funderat på detta igen och tycker det är märkligt.
Det hasande ljudet uppkommer endast när man bromsar
då är det ju bara kontakt mellan skivan och bromsklossen.
Hade det legat skit mellan skivan och skölden så hade det väl låtit
även när man inte bromsar?

Har aldrig varit med om detta ljud på någon annan bil tidigare.
Jo om den stått stilla länge och det kommit rost på skivan,
då brukar det låta en stund för att sedan gå bort.

Re: "Hasande bromsar"

9
Har samma problem med min Kia som jag köpte helt ny, hösten -10. De sa på verkstan att bromsskivorna är speciella på Kia, och att de är bättre och har mer av en viss metallhalt i. Man behöver inte byta dem lika ofta som på andra bilar. Det hasar/skrapar om det är fukt ute och då blir det en rostbeläggning på skivorna. Bromsar man kraftigt några gånger så ska det skrapas bort. Det kvittar hur många gånger jag bromsar hårt så skrapar det fortfarande när jag bromsar sen igen. Otroligt irriterande då man inte vill ha sådana ljud i en ny bil... Ibland tycker jag även att det kan lukta lite bränt när man stiger ur bilen. Har haft inne bilen på verkstad några gånger och de har rengjort bromsarna, men inte inte hittat något fel.. Ibland någon sten. Det kanske har varit tyst ett par körningar, sen har det börja låta igen. Vet inte vad man ska göra?
Skriv svar

Återgå till "Problem"