Jag skickade in en intresseanmälan till Hedin Bil i Akalla. Jag berättade om min Kia Cee´d SW diesel 2010 som gått 11000 mil, välskött och servad enligt konstens alla regler.
Den bilen jag var intresserad av var en likadan fast 2013 för 159.900
Jag fick ett erbjudande på 115.000 och for dit som en galning. Testade bilen och skulle i stort sett skriva på papperen när jag frågade bara så att alla siffror var klara. Jag frågade då om summan som jag skulle lägga mellan. Han tittade lite frågande på mig och sa då "Ja, som sagt.. 115.000" Han tyckte då att min bil var värd 44.900:- Jag köpte den i höstas för 95.000 vilket var minst 10.000 billigare än alla andra på blocket just då för likvärdig mil/år etc.
Då åkte jag hem utan ny bil. Jag hade sagt till honom i mail att han skulle komma med ett erbjudande så kunde vi byta bil med varandra. Han hade formulerade sig "Mellanpris" vilket tolkade jag som för min bil. Lite korkat av mig, men jag tänkte att de vill ha ut bilarna och ibland så får man lite bättre än vad bilen är värd etc..
Var det inte lite av ett skambud från den killens sida? Jag skickade ett mail till honom när jag kom hem och frågade hur han hade tänkt. På Hedins egna sida säljer de en nästan identisk bil som min för 98.900 kr. En annan för 104.000 kr. Jag fick till svar "vilket mellanpris vill du lägga för att vi skall kunna göra en affär?" Jag vill svara 10 spänn! Men jag har inte svarat något. Jag förstår att de är en affärsrörelse och vill tjäna pengar. Men vad fan?
Vad tycker ni? Är jag lite känslig och tycker att det var ett skitbud från hans sida eller är det så det funkar och nu skall vi börja förhandla fram och tillbaka. Oavsett så känns det ytterst tveksamt att han är beredd att vända på siffrorna som jag trodde. Att han får 44.900 mellan.