Annons

Felkod P0101

1
Suck...
I somras började EGR-ventilen strula (P0404) vilket gick att lösa med en rejäl rengöring (var totalt igensatt). I samma veva kom felkod P0101, luftmassamätaren, vilken nu bytts. Felkoden kom dock tillbaks efter bara någon dag igen!
Efter diverse knep och knåp så har jag dragit slutsatsen att felet uppdagas när motorn kommit upp i temperatur och i samband med att kopplingen trycks ned, mao när belastningen på motorn sänks.
Motorn går felfritt både vid tomgång och körning vad jag kan märka. Läste någonstans på nätet att det eventuellt kan krävas uppdatering av mjukvaran efter byte?
Ja det var så sant, samtidigt som allt detta rasade även AC-kompressorn (helt sönderärgad i anslutningarna, meken hade "aldrig sett något liknande) men det lär ju knappast vara relaterat. Olyckor kommer ju alltid i omgångar om 3 så... ;)
Bilen? En Sportage 07/08 2,0 CRDI
Sportage V6, Sorento Crdi, Sportage Crdi
Annons

Re: Felkod P0101

2
Ingen som har något klurigt svar?

Hur som helst, var förbi verkstaden och fick ett par tips - de föreslog att jag skulle kontrollera lambdasensorn som tydligen (utan att ge någon egen felkod) kunde vara boven i dramat, ett annat tips var att egr-ventilen (också utan egna felkoder) kunde spöka.
Kul med bilar! ;)
Sportage V6, Sorento Crdi, Sportage Crdi
Skriv svar

Återgå till "Problem"