Annons

Partikelfilter

1
Har en Kia Ceed -07 diesel som gått ca 16000 mil. Har fått problem med motorkontrollampan som började blinka, hade då en hög förbrukning för tillfället också. Hade in den på verkstad i torsdags som kollade felkoden och den indikerade på partikelfiltret (vilket var väntat). Verkstan släckte lampan och den började inte lysa igen direkt.

Körde drygt 10 mil i fredags efter att de släckt lampan utan problem. Men när jag körde idag så kom det tillbaka, fick alltså hög förbrukning och lampan började blinka (antar att det är i samband med rengöringen). Körde ca 1-2 mil till (motorväg), förbrukningen hade då gått ner till normalt läge igen, stannade sedan bilen och slog av motorn. När jag sedan slog på den igen så blinkade inte lampan längre utan lyser hela tiden (var likadant första gången).

Kan det vara så att filtret behöver bytas, eller vad finns det för alternativ?
Några andra som behövt byta filtret?

Såg att någon skrev att man ska ut och köra minst 60 km/h i minst 25 min för att rengöra filtret om lampan börjat blinka. Samtidigt står det i instruktionsboken att man ska köra max 5 mil om lampan börjar blinka... Hur ska man göra?

Kör normalt till och från jobbet varje dag, vilket tar ca 30 min enkel väg, varav 20 min motorväg och 5 min landsväg.
Annons

Re: Partikelfilter

3
Körde ju typ 25 km för att ta mig hem efter att lampan slocknade så blir ju lite gränsfall då... Dessutom så hade jag ju samma problem förra veckan (då verkstan släckte lampan), så efter första lamp-blicket då har jag ju kört bra mycket mer än 5 mil redan. Men siffran på 5 mil i instr.boken kanske inte är så hård?

4
Rätta mig om jag har fel men grejen med att rengöra partikelfiltret genom att köra i minst 60 km/h innefattar också att du ska upp i minst 2500 varv också.
Därav rensningen.
Räcker alltså inte att bara köra runt i 30 min.

5
Nej, man ska hålla sig inom 1500-2000 varv/min.

Såg nu att detta fanns med i manualen till bilar från årsmodell 10 och framåt, men det finns inte med i manualen för tidigare årsmodeller. Så kanske inte är säkert att det gäller för min bil då...

Provade i alla fall att köra i en dryg halvtimme igår enligt de förutsättningarna, men lampan lyser fortfarande. Dock är det ju ingen blinkande lampa utan den lyser hela tiden. Vet inte om det indikerar att det är ett fel fortfarande eller om det indikerar att det tidigare registrerats ett fel (dvs då lampan först blinkade).

6
mmm skrev:Nej, man ska hålla sig inom 1500-2000 varv/min.

Såg nu att detta fanns med i manualen till bilar från årsmodell 10 och framåt, men det finns inte med i manualen för tidigare årsmodeller. Så kanske inte är säkert att det gäller för min bil då...

Provade i alla fall att köra i en dryg halvtimme igår enligt de förutsättningarna, men lampan lyser fortfarande. Dock är det ju ingen blinkande lampa utan den lyser hela tiden. Vet inte om det indikerar att det är ett fel fortfarande eller om det indikerar att det tidigare registrerats ett fel (dvs då lampan först blinkade).
Omöjligt att svara på då lampan troligtvis inte slocknar förrän en verkstad släcker den även om bilen i nuläget fungerar som den ska.

7
Var verkstaden snäll och kopplade in sin utrustning för att kolla och ta bort felkoden?
Jag har en 100 kronors OBD2 läsare som jag kopplar till min telefon(Android) via bluetooth. Använder
en app som heter Torque för att läsa av och ta bort felkoder.