Hejsan!
Köpte min röda metallic Kia Rio förra veckan. Älskar bilen, aldrig kört Kia förut men är väldigt positiv till den. Men nu för ett par dagar sedan hör jag när min bror ska parkera bilen konstigt ljud när han svänger in i parkeringen.. ? Låter som krrr aktig ljud typ.. Vet ej varför men det kommer när bilen backade och skulle köra framåt. Visserligen är det fortfarande inkörningsperiod men vet inte riktigt om jag ska ta kontakt med Kia ?
Jag tror kanske att det blir ljud för att bromsskivona frusit?
Eller kanske bromsarna det är fel på?
Visst är det svinkallt ute men blir lite orolig.
Någon som kan ha en förklaring?
Bilen är lite mer en vecka gammal.. Knappt 20 mil körda.
Med vänlig hälsningar
Stolt Kia ägare
Annons
Re: Konstig ljud när jag svänger..?
2Inte lätt det där med ljud.
Men kan det inte bara vara så enkelt som att hjulhusen och stänkskydden
är fulla av is och snömodd som skrapar på däcken när du vrider på ratten ?????
Men kan det inte bara vara så enkelt som att hjulhusen och stänkskydden
är fulla av is och snömodd som skrapar på däcken när du vrider på ratten ?????
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
3Nej tror inte det. Igår lät det igen och då hade snön smält rätt så rejält och det var bara vatten.. Det låter för mig ibland som det kommer från framsidan av motorhuven.
4Har kollat mer på detta ljud. Inser nu att när jag backar eller kör fram med kopplingen halvuppe det är då det börjar låta som när jag ska svänga in i rutan eller backa ut fråb parkeringen.
Vad tror ni det kan bero på?
Vad tror ni det kan bero på?
5Verkar ju lite skumt.
Nog lika bra att en Kiaverkstad får lyssna på
ljudet och konstatera var det kommer i från.
Nog lika bra att en Kiaverkstad får lyssna på
ljudet och konstatera var det kommer i från.
6Jag tror inte att du är ensam om detta kopplingsljud.
Jag har samma ljud på min Rio -12 sam nu gått strax över 600 mil.
På min hörs det mestadels när man backar o slirar kopplingen ex vis vid parkering.
Jag har samma ljud på min Rio -12 sam nu gått strax över 600 mil.
På min hörs det mestadels när man backar o slirar kopplingen ex vis vid parkering.
7Jag har också det där skrapande ljudet. När jag inte använt bilen på någon dag så knäpper det till när man ska köra. Precis som att bromsbeläggen fastnat på skivorna. När man väl börjat köra så hörs det där skrapande ljudet ett tag men försvinner . Samma sak återkommer igen när bilen stått någon dag igen...
Har pratat med verkstan i västerås och dom sa att det är så! Vadå så? Han sa att det är vanligt förekommande på fler utav kias modeller men det var inget att bry sig om.... Jaha... då är det väl så..
Har pratat med verkstan i västerås och dom sa att det är så! Vadå så? Han sa att det är vanligt förekommande på fler utav kias modeller men det var inget att bry sig om.... Jaha... då är det väl så..
8CCSF skrev:Jag har också det där skrapande ljudet. När jag inte använt bilen på någon dag så knäpper det till när man ska köra. Precis som att bromsbeläggen fastnat på skivorna. När man väl börjat köra så hörs det där skrapande ljudet ett tag men försvinner . Samma sak återkommer igen när bilen stått någon dag igen...
Inget att bry sej om. Lite ytrost som bildats på bromsskivorna bara.
Försvinner när du bromsat ett par ggr
Och det är inget specifikt för Kia...