Annons

Byta halvljuslampa, får inte dit bygeln....

1
På min Ceed -11 så har halvljuset slocknat på vänster sida. Jag lyfte undan en dosa som satt precis framför locket till lampsockeln så "koppen" framför gick lätt att ta bort. Sedan var det en fjädrande metalltråd(?) som man tryckte på och förde åt sidan, så frigjordes lampan. Tog bort den samt kontakten som satt på. Tog den nya lampan och satte in den på rätt håll, metalltungan nedåt.

Sedan började mitt lilla helvete........
Stod i nästan en timme (kändes det som) och försökte få ditt den här fjädrande ståltråden som klämmer fast lampan, gick inte. Hämtade en spegel och lyckades se var bygeln skulle in under. Klarade det inte nu heller. Det enda resultatet av mitt lampbyte är värkande fingertoppar samt en lampa som nu enbart sitter i sladden samt klämd dit med "koppen".
Med spegeln ser jag bygeln och vet vilket håll den ska in från, ändå får jag inte ditt den. Det går ju inte att se något medans man försöker och tydligen verkar jag ju inte ha någon finmotorik eller erfarenhet som bilmek.

Vad göra mer än köra till verkstad på fredag i nästa vecka (enda dagen jag är hemma innan de stänger)?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Byta halvljuslampa, får inte dit bygeln....

4
Marcus_Turbo skrev:Vet inte om ni gjort det, Men varför inte ta loss hela lycktan från bilen så ser du riktigt vad du gör Ronnie?! Istället för att hålla på i ett trångt utrymme!

Så gjorde jag när jag bytte till svåger, och blir mycket lättare då! :thumbup:
Känns lite stort, men funderade på det med, nu.... ;)
Är det krångligt? Vilka skruvar tar man bort? Räcker sladden?

Tack för svaret. :)
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

5
Ronnie skrev:
Marcus_Turbo skrev:Vet inte om ni gjort det, Men varför inte ta loss hela lycktan från bilen så ser du riktigt vad du gör Ronnie?! Istället för att hålla på i ett trångt utrymme!

Så gjorde jag när jag bytte till svåger, och blir mycket lättare då! :thumbup:
Känns lite stort, men funderade på det med, nu.... ;)
Är det krångligt? Vilka skruvar tar man bort? Räcker sladden?

Tack för svaret. :)

Jo förstår att du tänker så, tror där är en bild i boken om hur man gör och vilka skruvar man lossar, Har för mig att det är 2st i ovankant och en på baksidan in mot mitten av bilen men lite osäker på exakt var den sitter här och nu!
Sedan får man lirka ut lycktan lite, känns precis som att man aldrig ska få ut den men efter en stund kommer den bara loss :). Har du tur släpper den direkt, verkar vara lite från bil till bil tror jag :roll:

Men när väl lycktan är lös så är där 1 sladd att ta bort om det är på höger sida, och 2 om det är vänster, fråga mig inte varför dem gjort på det viset :eh:

Lycka till Ronnie :wave:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

7
vet ej om det är samma som min -08

gör så här,
ta bort ovan grillplastskydd, sitter fast med plast nitar som du trycker in och tar bort
skruva bort 2x skruvar ovan på lampan, du ser nog vilka som håller fast
skruva bort 1 till som är närmast grillen på ovan sidan.

samt en "mutter" på insidan av lampan ungefär brevid helljuse.

ta bort hela lamp delen lite vinklade och knaglande så lossnar den.
koppla ur 2x kontakter, sitter fast med ett kontakt lås så kolla lite hur det sitter fast förrän du börjar riva.(kan hända att du kan använda en flat mejsel till hjälp för att få upp låse.
sen är det bara och byta lampa och sätta tillbaks allting.

är lite krånligt första gången men när man har lekt på med xenon ljusen och har haft upp det ca100 gånger så tar det 1minut att öppna.
och definitivt enklare än att göra som dit första sätt.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

9
kalle2345 skrev:På 2010 funkar det inte att ta ut hela lamphuset. Det skiljer sig från 2009. Tror man får plocka bort skärmen.
Mycket lättare att ta bort batteriet en bit samt säkringsdosan.

Ja på min 2010 är det då inga problem att få ut lamphuset i alla fall utan att ta loss skärmen, det som kan hålla emot något lite det är själva fronten i sig bara!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

10
Jag åkte till Hedins, fick ingen rätsida på det själv. Skämmigt att säga, men deras kundmottagare (verkstad) fixade det på 1-2 minuter. Jag hade lyckats böja bygeln något lite, så den passade inte som den skulle, han visste vilket håll folk böjer dessa på och fixade det alldeles gratis. :)