Annons

Har jag blivit lurad?

1
Hej!

Kul med ett KIA forum! Jag köpte en vit KIA Sportage som jag hämtade i Tisdags den 20:e från Akalla.
Första gången vi skulle skriva under papperna så sa försäljaren att bilen skulle vara av årsmodell 2013 (han strök även över 2012 på papperna och skrev in 2013 med penna) Men när vi köpte bilen nu och tittade på papperna så står det 2012 på årsmodell.

När man kollar på vägverket så står det 2012-08. Är det inte from fjärde kvartalet som det räknas som årsmodell 2013? Denna är från 3:e kvartalet alltså. Det kanske inte spelar så mkt roll men varför ska han isåntfall ljuga och säga att det är en 2013? Och när man säljer bilen någon gång så är det klart att värdet minskar beroende på om det är årsmodell 2012/2013.

Jag har alltså olika papper där det på vissa står årsmodell 2013 och andra 2012. Om det är så att han lurat mig med årsmodell så borde jag ha rätt till någon slags ersättning kanske. Får se vad ni säger, jag kanske är ute och cyklar, det är min första riktiga bil jag köper från bilhandlare helt ny.

Sedan undrar jag om det verkligen är inbyggd larm i våra KIA Sportage? Han sa det till mig men jag ser inget larm eller har den ett "osynligt" larm?
Annons

Re: Har jag blivit lurad?

2
"Årsmodell" försvann väl som parameter för några år sedan, just för att man inte skulle kunna luras? Uttagsdatum är väl det intressanta?

Larmet har en liten diod som borde blinka, sitter eventuellt mitt på panelen framme vid vindrutan.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

3
Tack för ditt svar. Jag tänkte på den där "pluppen" som sitter vid vindrutan men det blinkade inte om den men som du säger så är det väl en liten diod då. Du har förmodligen rätt men då är det fult av säljaren att sälja med "det är en 2013"
mibe skrev:"Årsmodell" försvann väl som parameter för några år sedan, just för att man inte skulle kunna luras? Uttagsdatum är väl det intressanta?

Larmet har en liten diod som borde blinka, sitter eventuellt mitt på panelen framme vid vindrutan.

5
Imobimo skrev:Tack för ditt svar. Jag tänkte på den där "pluppen" som sitter vid vindrutan men det blinkade inte om den men som du säger så är det väl en liten diod då. Du har förmodligen rätt men då är det fult av säljaren att sälja med "det är en 2013"
Denna "plupp" är sensorn för dagsljus som tänder halvljuset och sänker ljuset på instrumentpanelen när det blir tillräckligt mörkt på kvällen (eller kör in i tunnel/parkeringshus/...).

Vi köpte en 2012a av Zalahattin eller "Zalle" på Svenska Bil i Akalla. Denna lades ut på Blocket i dec 2011. Jag tror det är en '12a men hade inte blivit förvånad om det var en '11a. Den har stänkskydd och plastskydd framför bakre hjulhusen. Men bryr mig inte så mycket, är nöjd med bilen och skiter i om det är en 10, 11 eller 12a. Det intressanta är att bilen funkar som den skall och att mätaren stod på 0mil när vi hämtade ut den. :)

Vad är det på spec på din bil? Hoppas du blir nöjd. :thumbup:
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

6
Vilken årsmodell det är på bilen går att utläsa av chassinummret...

Åttonde tecknet bakifrån räknat ska vara ett D =2013 års modell

Är tecknet ett C = 2012 års modell
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

7
Tack, ska titta på det när jag kommer hem.
Men alltså har jag inget Alarm?

Laban skrev:Vilken årsmodell det är på bilen går att utläsa av chassinummret...

9
Laban skrev:Vilken årsmodell det är på bilen går att utläsa av chassinummret...

Det var "D" tecknet i chassinummret, tack för denna information.

10
Niklas skrev:
Imobimo skrev: Vad är det på spec på din bil? Hoppas du blir nöjd. :thumbup:
Jag köpte Sthlm edition senare utgåvan, alltså med skinnklädsel istället för soltak. Hade varit trevligt
med soltak men kändes som ett givet val med skinn eftersom vi ska få barn. Då blir det lättare att hålla rent då.
En vit "såklart". Känns som att alla har vit Sportage hehe.. Jag har inte hunnit köra så mycket med den än men
är mycket nöjd än så länge.. Ska njuta av "nybilslukten" så länge det går ;) hehe..

Enda tragiska var att jag fick offra min leksak (BMW Z4) :cry: