Annons

Lacken släpper?

1
Hej
Jag undrar om det är bara jag eller om flera av er har haft problem med att lacken släpper på plastdetaljerna?
På min ena bil släpper det på fråmre kofångaren och dörrhantagen.
På den andra bilen släpper det på bakre kofångaren?
Om det har varit så hur har eran bilhandlare agerat?

/Niklas
2st Kia Cee´d 2011
Annons

Re: Lacken släpper?

3
Har haft samma problem både på en Rio-05 och min Rio -09 att lacken vill släppa från plastdelar som tex. dörrhandtag.
Nämnde detta vid service, jag tycker det borde ju gå på garantin när bilen inte är äldre än några månader. Men fick som svar att det var ett alldeles för svårt och dyrt jobb att göra.
Det jag kan råda dig är att försöka själv med bättringslack, för bilhandlarna är nog inte villiga att ta på sig det jobbet.

Johnny

4
Tack för informationen! Det är ju två Ceed -11 som det gäller en i bak och en i fram på plastdetaljerna. Efter som flera -11:or har haft samma fel så känner jag att juristen kommer att vinna åt mig när Kia inte Vill ta sitt ansvar...
2st Kia Cee´d 2011

Sv: Lacken släpper?

5
Då har du varit dålig att stå på dig, ett sådant svar skulle jag köra ner i halsen ordentligt på den nonchalanta personalen.

Blir så arg att läsa hur betalande kunder bemöts av idioter bakom disken!
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

6
Hej alla Kia-ägare!

Har följt forumet under en lång tid, men tänkte själv bli medlem nu. :)

Jag ville inte öppna en ny tråd, men tänkte höra om fler har "problem" med lacken på sina Kia-bilar? Först och främst, jag är otroligt nöjd med bilen då jag varit utan större problem (Kia Pro_Ceed -10), men det enda som riktigt stör mig är kvalitén på lacken. Jag har redan lackat om både stöt- och kofångare (påkörd bakifrån med repor som följd och olycka fram vilket ledde till ny stötfångare fram). Nu är det snart dags att boka tid för att lacka om motorhuven. Hela huven är full med stenskott och dom kommer otroligt lätt. Jag har själv "lagat" alla synliga stenskott med stift, men självklart skiljer sig färgen. Blir det bättre om jag lackar om huven och åker in till Ditec och lackkonserverar bilen? Är riktigt pedantisk som person och dessa små färgskillnader på huven stör mig. Rekommendationer?

Tack på förhand!

// Ragsan

7
Ragsan skrev:Hej alla Kia-ägare!

Har följt forumet under en lång tid, men tänkte själv bli medlem nu. :)

Jag ville inte öppna en ny tråd, men tänkte höra om fler har "problem" med lacken på sina Kia-bilar? Först och främst, jag är otroligt nöjd med bilen då jag varit utan större problem (Kia Pro_Ceed -10), men det enda som riktigt stör mig är kvalitén på lacken. Jag har redan lackat om både stöt- och kofångare (påkörd bakifrån med repor som följd och olycka fram vilket ledde till ny stötfångare fram). Nu är det snart dags att boka tid för att lacka om motorhuven. Hela huven är full med stenskott och dom kommer otroligt lätt. Jag har själv "lagat" alla synliga stenskott med stift, men självklart skiljer sig färgen. Blir det bättre om jag lackar om huven och åker in till Ditec och lackkonserverar bilen? Är riktigt pedantisk som person och dessa små färgskillnader på huven stör mig. Rekommendationer?

Tack på förhand!

// Ragsan
Fick min då 7 månader gamla Pro_Cee'd lackad kostnadsfritt i samband med att en smitningsskada lagades. Jag är överpedant och extremt noga med att hålla avstånd till lastbilar och bilar framför, ändå var min vita bil totalt blästrad av stenskott på front och motorhuv. Jag fick tjata i 3 månader, men till slut gav de med sig.

Efter lackeringen fick jag 3 nya stenskott totalt på 17 månader så originallacken är verkligen skrattretande usel.

Att låta Ditec skinna dig, dels på lackkonserveringen och dels ge dig falska förhoppningar om ökat skydd av några tiotusendels millimeter lackskydd är bara dumt.

Tråkigt nog är lacken lika usel fortfarande, min Cee'd 11 åkte även den blästrad, men det är en värmländsk gruschaufför tämligen ensamt skyldig till...
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

8
Fick min då 7 månader gamla Pro_Cee'd lackad kostnadsfritt i samband med att en smitningsskada lagades. Jag är överpedant och extremt noga med att hålla avstånd till lastbilar och bilar framför, ändå var min vita bil totalt blästrad av stenskott på front och motorhuv. Jag fick tjata i 3 månader, men till slut gav de med sig.

Efter lackeringen fick jag 3 nya stenskott totalt på 17 månader så originallacken är verkligen skrattretande usel.

Att låta Ditec skinna dig, dels på lackkonserveringen och dels ge dig falska förhoppningar om ökat skydd av några tiotusendels millimeter lackskydd är bara dumt.

Tråkigt nog är lacken lika usel fortfarande, min Cee'd 11 åkte även den blästrad, men det är en värmländsk gruschaufför tämligen ensamt skyldig till...
Okey, tack för tipset. Rätta mig om jag har fel, men du tycker jag bör lacka om huven vid ett bra tillfälle istället för Ditec och FÖRHOPPNINGSVIS få "bättre" lack? Jag funderar på att lämna in bilen för lackning nu i augusti/september eller vänta till nästa vår.