Annons
Annons

Re: jag är så nöjd med min kia ceed ecco disel

4
Hej Kört 3300mil på (snart) 2år inte ett enda fel har inte bytt någon glödlampa så :thumbup: tänkte byta när den är ca 3år och forsätter det så här så blir det en ceed igen.

PS:När jag köpte ceeden så fick man höra att växellådan skulle rasa vid 2000mil och dörrarna var av plast(lite skarvar jag men inte långt ifrån om man lyssnade med andra) och skulle man krocka så dog man direkt och nybilsgarantier vara ett skämt osv nu kanske man har haft tur med just min bil men så här i efterhand så börjar man fundera om det var dom som lura sig själva och dom som köper bilar med"riktiga dörrar" och betalar betydligt mer för sina bilar tycker man väll dom borde tänka på varför deras bilar inte har 7års nybilsgaranti och lyssnar man med vissa "riktiga bilar" så önskar dom att dom skulle behövt 7årsnybilsgaranti.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: jag är så nöjd med min kia ceed ecco disel

5
Är också mycket nöjd med min Ceed CRDI -10 som har gått 3400 mil.
Hade en Focus flexifuel hyrbil några dagar (påkörningsskada på min bil) och tänkte när jag hämtade den att nu blir jag besviken på Ceed:en men icke!
Det första jag märkte var att dörrarna var betydligt skramligare och inte den stabila känslan som det är i Ceed, farthållaren var utspridd på båda sidor av ratten, samt att jag gillade inte helt släta och blankkromade rattar till radio och klima.
Om jag inte minns fel så varvade den 2000 v vid 70 km/t på 5:an som är högsta växel, man kan ju egentligen inte jämföra bensin/etanol mot diesel men..
Möjligen var sittkomforten något bättre i Focus.

Re: jag är så nöjd med min kia ceed ecco disel

6
Nu har jag haft bilen sedan -10 och den har gått drygt 9k mil, inte enda fel vad jag kan komma ihåg.
Skall man anmärka på något så kunde utväxlingen vid 50 km/t och 30 varit mer anpassad.
Förbrukningen brukar nästan aldrig gå över 0,5 och ibland när det är gynnsamt nere på 0,45.
Nu funderar jag byta bil, kanske blir det en Mitsubishi ASX.
(Gammal tråd, jaja)

Re: jag är så nöjd med min kia ceed ecco disel

7
addal skrev:Nu har jag haft bilen sedan -10 och den har gått drygt 9k mil, inte enda fel vad jag kan komma ihåg.
Skall man anmärka på något så kunde utväxlingen vid 50 km/t och 30 varit mer anpassad.
Förbrukningen brukar nästan aldrig gå över 0,5 och ibland när det är gynnsamt nere på 0,45.
Nu funderar jag byta bil, kanske blir det en Mitsubishi ASX.
(Gammal tråd, jaja)
Själv bytte jag min Ceed SW 2011 komfort till en Ceed SW special edition. Har bara kört 16 mil sedan i fredags, men jag är väldigt nöjd med den...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: jag är så nöjd med min kia ceed ecco disel

8
Hej alla!

Lite ägarerfarenheter:

Har kört med en Ceed 1,6 SW diesel sedan den var ny i juni 2011. 70.000 km har det blivit, mest landsvägskörning i Västra Götaland. Inte mycket ren stadskörning eller kortisar, mest sträckor från 25 km och uppåt.


Saker jag gillar med bilen: Vettigt byggd bil till modest pris. Betalade 2011 strax över 200.000:- och då ingick som tillval odubbade vinterdäck på alu-fälg, drag, motorvärmare med grenuttag och 3-årigt servicepaket.

Bilen går skapligt snålt, oftast 5,4 - 5,6 l/100 km enligt färddatorn, men har också kommit ner till 4,5 i lugn landsvägkörning. ACC är alltid på.

Rikligt med användbar utrustning, speciellt gillar jag backsensorerna och regnsensorn.

Gillar också att allt fungerar smidigt och mjukt, men ändå distinkt. Exempelvis gasrespons, koppling, växellåda, styrning och bromsar.

Och det är väldigt skönt med den 7-åriga nybilsgarantin. I våras märkte vi att ACC:n inte kylde. I samband med den årliga servicen på Unicar i Kungälv upptäcktes läckande kondensor vid provtryckning; den byttes och allt gick på garantin, skönt! Är också väldigt nöjd med serviceavtalet: för 6,500 får jag årlig service i tre års tid inklusive hyrbil varje gång. Satsade i år på ett nytt 3-årsavtal, till samma pris.



Saker som är mindre bra: dålig segdragning i motorn under 1500 rpm. Värst i början när man hoppade från bensinare till diesel, nu har man i viss mån vant sej och växlar på annat sätt.

Ganska simpla stolar fram, med svankinställning som inte alls passar mej. Får ha svankpuckeln på minsta möjliga för att det ska kännas acceptabelt. Har dock hittat en inställning på stolen som funkar även på långresor med 600-700 km dagsetepper.

Bilen bullrar en del, men inte så det stör. Normal samtalston fram är inga problem, däremot blir det lite hojtande ibland till och från baksätet vid landsvägskörning.


Saker som gått sönder under de fyra åren: bakluckestroppen av galon gick av efter någon månad. Torkarbladet bak blev odugligt tämligen omgående. Det höga bromsljuset bak är det tredje i ordningen, det brukar uppstå små sprickor i plasten. Har alltid bytts ut på garantin. Några halvljuslampor har bytts ut (lite trångt, men går att byta själv). Och så kondensorn i våras.

Totalt sett är jag nöjd med ägandet av Kia Ceed. Kan tänka mej samma märke och modell igen.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"