Sida 1 av 1
Bygg din egen Optima
Postat: 21 mar 2012, 07:49
av Lindgren_021
Re: Bygg din egen Optima
Postat: 02 maj 2012, 22:21
av PontusH
Jag ska nog byta min Soul mot en Optima senare i sommar

Re: Bygg din egen Optima
Postat: 03 maj 2012, 08:12
av Ronnie
PontusH skrev:Jag ska nog byta min Soul mot en Optima senare i sommar

Du får nog skynda dig. Hela tilldelningen till Sverige är 600 bilar.
De lär nog ta slut ganska snabbt.
Re: Bygg din egen Optima
Postat: 03 maj 2012, 22:02
av PontusH
Ronnie skrev:PontusH skrev:Jag ska nog byta min Soul mot en Optima senare i sommar

Du får nog skynda dig. Hela tilldelningen till Sverige är 600 bilar.
De lär nog ta slut ganska snabbt.
Men det kan ju inte vara bara 600 bilar totalt? när dom är slut sålda så säljer dom inga fler, det måste ju vara 600 bilar om året dom menar eller? vorre ju riktigt lustigt annars...
Re: Bygg din egen Optima
Postat: 07 maj 2012, 17:19
av _Morgan_
PontusH skrev:
Men det kan ju inte vara bara 600 bilar totalt? när dom är slut sålda så säljer dom inga fler, det måste ju vara 600 bilar om året dom menar eller? vorre ju riktigt lustigt annars...
Du Pontus. Det blir bara 600 bilar till Sverige. Fick denna info tilldelad idag av Hedin bil.
Så rappa på nu. Det kommer också vara med 1,7 liters diesel.
Mvh Morgan_
Re: Bygg din egen Optima
Postat: 08 maj 2012, 10:28
av Lindgren_021
Den svenska generalagenten hade ett starkt önskemål om att Optima skulle kunna erbjudas även i kombiversion. Så blir det inte trots att modellen är klar och ett antal körklara exemplar redan är tillverkade.
Orsaken är att Kia nått produktionstaket i alla fabriker. Eftersom vare sig USA eller Kina till skillnad mot Europa – och framför allt Sverige – efterfrågar kombibilar så läggs den lanseringen på is till 2015. Säljstart för Optima i Sverige sker i mars och tilldelningen blev 600 bilar för helåret. Kia Sverige tror att man lätt hade kunnat sälja 2 000 bilar.
Alltså kommer det fler bilar till Sverige men det kommer att dröja pga produktionen. till 2015 kanske vi har en Optima kombi också
Bygg din egen Optima
Postat: 08 maj 2012, 14:26
av Knorren
Synd att det inte kunde sitta en större motor i den modellen
Re: Bygg din egen Optima
Postat: 08 maj 2012, 14:29
av Lindgren_021
Knorren skrev:Synd att det inte kunde sitta en större motor i den modellen
Har även det med produktion att göra då den är kraftigt överbelastad.
Dem ville släppa 2 eller 3 motoralternativ men ansåg att produktionen är för överbelastad redan, sen så säljer den nuvarande motorn som smör i USA och Kina därför så "skiter" man lite i europa som är en "liten" marknad i jämförelse