Annons

Fälgdimension VS garantier

1
Hej

Är det någon som kan svara på hur det exakt ligger till med Kias garantier om man går upp en fälgstorlek?

Har en Ceed SW ECO -11 med orginal 16" fälg och 205/55/16 men på Kias konfigurator kan m,an ju välja till 17" fälg om man så önskar.

Är det det som bilen är såld med som man ska hålla sig till el går det bra att byta till 17" utan att förverka några ev garantier?
Annons

Re: Fälgdimension VS garantier

2
Hejsan Droopy.
Jag kommer uppdatera detta inlägget så fort jag vet säkert vad som gäller.
Senast imorgon skulle jag tro.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

3
Jadu, det verkar som om inte äns Kia själva är säkra på vad som gäller, beroende på vem man frågar.

Lokala ÅF viste inte vad som gällde och jag ringde idag Kia motor Swden och den första personen jag frågade viste inte vad som gällde och person nummer två sa att jag skulle ta det med min lokala ÅF.

Sammtidigt hade jag skickat ett mail i morse till kia Sweden och fick under dagen detta svar:

Hejsan

Om du vill montera 17 tum istället så bör du montera den som är framtagen för sportpaketet 225/45-17 7.0x17 ET56,

"bör" montera etc etc etc det borde väl innebära att vilken fälg som helst i dimensionen 7.0x17 och ett ET på 56 är godkänt.

Jag tycker det är en hel del som är lite luddigt med <kias garantier el rättare sagt svårtolkade för gemene man.
Senast redigerad av _Morgan_ den 09 sep 2011, 20:41, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Vi nämner inga namn på forumet.

5
jockejr skrev:Det hela har väl endast o göra med blästring på dörrsidorna? Breda hjul med fel inpressningsmått?

Jag jagar just nu ett par 18" som ska vara 8" breda men eftersom jag inte kan mycket om detta väntar jag tills jag vet mera.
Jo, det var lite det jag var ute efter ang garantierna.

ET56 han måste väl mena 46?

Jag tror i vilket fall jag kör på något passande i 17" till sommarn så får man ta smällen sedan om det skulle bli något tjabbel med ev garantianspråk, det verkar ju ändå vara individuellt det där hur de ser på det.

7
Leta också efter fälgar.
Pratade med en på Wafab bil, glömt av vad han sagt men det var ET47 men resten kommer jag inte ihåg.
Har dragit ett mail till han och väntar svar ang vilka mått det ska vara för att ligga korrekt med deras garantier.

Han på wafab nämde att det ska vara så "identiska" som möjligt pga dom kan vara kinkiga när det gäller garantier osv.

9
Lånar tråden lite.
Har beställt en Picanto men funderar att skaffa egna vinterdäck då original kostar ca 7000:-
Blir dock osäker på vad som kan hända med garanti o.s.v. Vet att BMW är hårda på det.
Men det låter konstigt om man inte fick sätta på det man själv önskar..

Någon som vet exakta mått för däck o fälg ? Så man kan kolla så nära original som möjligt.
Är ju en djungel med bultmönster och ET mått :crazy: