39
av svestr
Köpte en ny KIA Ceed SW, 1,6 CRDI, 2113 i våras (20130425). Kostnad om jag ville ha drag ca 10.000 kr. Började leta på olika håll. Det blev ett Thule drag, fast monterat. (dötrött på löstagbart drag som sitter fast vid besiktningen). Finns hos Autoexperten art:no 55-561000. Thule, mycket bra kvalitet och passform. To ca 3 timmar att montera (var på OK i Haninge). Sen finns det mycket åsikter om elsatser. Fick veta av verkmästaren där jag köpt bilen att KIA "ligger lite efter när det gäller CANBUS" således ingen kontroll om man ansluter en elkabelsats på befintliga kablar. Jag har förstått att det är inkoppling av elkabelsats som bekymrar de flesta på forumet. I vilket fall så finns det ett svenskt företag, EH-connector som tillverkar kabelsatser för nästan alla bilmärken på marknaden, Autoexperten råkade sälja kabelsatsen.
Art:no 50-3517916. Inkopplingen medförde att jag var tvungen att riva ut den mesta inredningen bak i bilen. Den sitter med runda svarta klipps 8 ställen. Bara att slita bort, ja dom går sönder men kostar inte många kronor att köpa. Kabelsatsen innehåller kontakter av typen plug-in. Du behöver inte kapa en enda kabel i bilen. Det du måste göra däröver är att borra ett hål i plåten i bilen för att få riktig jord. Vill bara nämna att jag visade installationen för verkmästaren på verkstaden och frågade om garantin fortfarande gällde. Svaret blev "inga problem"
Ingen reklam för Autoexperten, men dom hade rätt produkter för mig i sitt sortiment just då.
Kia Ceed SW 2013, Kia GT-Line 2015, Kia Niro Ladd-hybrid 2019, Kia Niro PHEV 2024