Annons

Re: Spekulant på en 1.6 CRDi EX Komfort

11
Peter skrev:Gött! Ska kolla in. Visst hade du också en vit?

Jag kommer nog inte göra en lackförsegling på den här. Känns lite jobbigt att slänga ut cirka 3000 per år för att hålla lacken i trim när man kan vaxa själv. Jag vet att det inte är samma sak, men som nu, när jag säljer min första Kia efter snart två år så var pengarna till Bilvårdsteknik rakt ner i sjön. Visst, det blev bra, och jag blev nöjd, men om man bara ska ha bilen i två år finns det billigare alternativ.

Så, vad har du för tips på lager =).
Vit japp stämmer bra det!
Jo jag gick precis i samma banor angående en lackförsegling/lackskydd på t.ex Ditec eller liknande
firmor, men efter mkt läsande lite här och där så insåg jag att det inte är så svårt att lackskydda
sin egen bil med olika sorters skydd.
T.ex (obs jag är absolut inte sponsrad!) så köpte jag nyligen "Ultima paint guard plus" (du kan pm:a mig
om inköp om det inte gillas att man gör reklam, för mig spelar det ingen roll :) )
Finns olika sorter, men jag fastnade för just detta efter både tips från andra och som sagt surfande...
Tar endast max 10 min. att lägga på (spray som man applicerar på en duk man får med) och
om man vill ha längre och starkare hållbarhet, så applicerar man det fler gånger, skall dock gå minst 12 timmar
mellan varje behandling, men man kan göra det efter ett par veckor med.
Och den lilla flaskan jag beställde räcker till 20 appliceringar.

Och ett annat tips jag själv fått är vid vintertid att när man tvättar en bil med vit solid lack, så
använd gärna kallavfettning + alkaliskt avfettning (applicera kall, spola, applicera alkaliskt, spola)
, även använda Clay om man ser lite prickar efteråt.. (flygrost) och sen bre på med schampo som vanligt.

Skall testa ganska snart när jag nu får min bil, som sagt ett väldigt enkelt och billigt sätt att
få en fin och blänkande lack, där vattnet lätt rinner av.

Jag har aldrig varit speciellt intresserad utav att vårda mina bilar (mer än tvätta lite med schampo och avfettning)
men tänkte att nu när man för en gångs skull köper en ny, så kan man alltid lära sig :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Annons

12
Ja, jag gick overboard med den första ceeden. Spenderade enorma summor i onödan.
tiger skrev:
Peter skrev:Gött! Ska kolla in. Visst hade du också en vit?

Jag kommer nog inte göra en lackförsegling på den här. Känns lite jobbigt att slänga ut cirka 3000 per år för att hålla lacken i trim när man kan vaxa själv. Jag vet att det inte är samma sak, men som nu, när jag säljer min första Kia efter snart två år så var pengarna till Bilvårdsteknik rakt ner i sjön. Visst, det blev bra, och jag blev nöjd, men om man bara ska ha bilen i två år finns det billigare alternativ.

Så, vad har du för tips på lager =).
Vit japp stämmer bra det!
Jo jag gick precis i samma banor angående en lackförsegling/lackskydd på t.ex Ditec eller liknande
firmor, men efter mkt läsande lite här och där så insåg jag att det inte är så svårt att lackskydda
sin egen bil med olika sorters skydd.
T.ex (obs jag är absolut inte sponsrad!) så köpte jag nyligen "Ultima paint guard plus" (du kan pm:a mig
om inköp om det inte gillas att man gör reklam, för mig spelar det ingen roll :) )
Finns olika sorter, men jag fastnade för just detta efter både tips från andra och som sagt surfande...
Tar endast max 10 min. att lägga på (spray som man applicerar på en duk man får med) och
om man vill ha längre och starkare hållbarhet, så applicerar man det fler gånger, skall dock gå minst 12 timmar
mellan varje behandling, men man kan göra det efter ett par veckor med.
Och den lilla flaskan jag beställde räcker till 20 appliceringar.

Och ett annat tips jag själv fått är vid vintertid att när man tvättar en bil med vit solid lack, så
använd gärna kallavfettning + alkaliskt avfettning (applicera kall, spola, applicera alkaliskt, spola)
, även använda Clay om man ser lite prickar efteråt.. (flygrost) och sen bre på med schampo som vanligt.

Skall testa ganska snart när jag nu får min bil, som sagt ett väldigt enkelt och billigt sätt att
få en fin och blänkande lack, där vattnet lätt rinner av.

Jag har aldrig varit speciellt intresserad utav att vårda mina bilar (mer än tvätta lite med schampo och avfettning)
men tänkte att nu när man för en gångs skull köper en ny, så kan man alltid lära sig :)
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

13
Grattis,
fråga bara... betyder inte ex att det är sedanen??
den femåriga skattebefrielsen är väl borttagen sen 1/1 va? då de också sänkte skatten lite på alla diesel bilar!

Själv tänker jag ha min ceed ca 3 år för att sedan byta till sportage är sugen på den
Senast redigerad av frazze den 07 mar 2011, 22:04, redigerad totalt 1 gång.
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

17
ok! blev lite konfunderad där, har själv komfort paketet på min bil men stog inget med ex mkt nöjd med det! kört 400 goa mil i den måste säja att jag tycker den är riktigt rapp med tanke på lilla snurran i den :D lämna in för listning ser faktiskt ut som en annan modell efteråt
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

18
Hur mycket kostade listerna? Svarta? Vita?

Har du navpaketet förresten? Bilderna i reklamen är ju feta, men standard CD-mojängen är ju inte så upphetsande…

Kommer inte skaffa navigation, iPhonen funkar bra där, men ändå. Kanske blir en roligare stereo så småningom. Allt jag begär är att iPhonen kan spela musik i stereon.
frazze skrev:ok! blev lite konfunderad där, har själv komfort paketet på min bil men stog inget med ex mkt nöjd med det! kört 400 goa mil i den måste säja att jag tycker den är riktigt rapp med tanke på lilla snurran i den :D lämna in för listning ser faktiskt ut som en annan modell efteråt
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

19
Peter skrev:
Bild
Modigt med en vit! Helt klart snyggaste färgen på Cee'd men en plåga att hålla snygg. Den samlar sjukt med flygrost och är ungefär lika hård som modellera - iaf på -08:rna ;)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]