Jag förstår att det är svårt för KIA i Sverige att styra garantin men något som skulle vara ruskigt enkelt är att lägga in en smörjning av bromsdetaljer och dyligt i servicen, iaf när det gäller vitala delar som bromsdetaljer så ska ingen hobbymeka tycker jag. Om nu en viss marknad har ett problem med tex rost så är det ju på sin plats att lägga in en extra punkt i servicen på just den marknaden om inte garantin täcker det och då blir det ju kanon för oss allakeykey skrev:Problemet är att bilarna säljs i hela världen, och det är mest norden som har problem med rost. Det är KIA centralt (Korea) som bestämmer vad som täcks av garantin. Om bara bilar i norden får ett visst problem och ingen annanstans så är det förmodligen yttre åverkan enl. Korea och inget fabrikationsfel. Kia i Sverige kan inte bestämma själva vad som är garanti och inte. Om de upptäcker att ett problem är väldigt vanligt så kan de använda sina lokala Goodwillpengar till detta, som t.ex. de större stänkskydden. De monteras bara i norden och betalas av Kia Sverige. När jag var i England t.ex. såg jag att Cee'derna där har _inga_ stänkskydd alls fram, och inte ett märke eller ens en smutsfläck nånstans på sidorna.DavidB skrev: täcks av en service ska ju solklart täckas av garanti så länge den finns, jag tror inte någon bilfirma kan tycka att en kund ska sitta och smörja upp vitala delar på sin bil själv, gör dom det så är det helt galet.
Folk kalla ofta sin lokala auktoriserade verkstad för KIA. T.ex. "När jag var in till KIA och servade missade de att mina bromsar var slut". De är visserligen auktoriserade men skyll problemen på den enskilda verkstaden. Bara för att en specifik Dealer är "skit" i någons ögon p.g.a. det ena eller det andra betyder det inte att hela märket eller alla märkets verkstäder är det.
Re: HANDBROMS, FARTHÅLLARE
11Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
KIA Picanto 1,0Edition 2013