Annons

Re: HANDBROMS, FARTHÅLLARE

11
keykey skrev:
DavidB skrev: täcks av en service ska ju solklart täckas av garanti så länge den finns, jag tror inte någon bilfirma kan tycka att en kund ska sitta och smörja upp vitala delar på sin bil själv, gör dom det så är det helt galet.
Problemet är att bilarna säljs i hela världen, och det är mest norden som har problem med rost. Det är KIA centralt (Korea) som bestämmer vad som täcks av garantin. Om bara bilar i norden får ett visst problem och ingen annanstans så är det förmodligen yttre åverkan enl. Korea och inget fabrikationsfel. Kia i Sverige kan inte bestämma själva vad som är garanti och inte. Om de upptäcker att ett problem är väldigt vanligt så kan de använda sina lokala Goodwillpengar till detta, som t.ex. de större stänkskydden. De monteras bara i norden och betalas av Kia Sverige. När jag var i England t.ex. såg jag att Cee'derna där har _inga_ stänkskydd alls fram, och inte ett märke eller ens en smutsfläck nånstans på sidorna.

Folk kalla ofta sin lokala auktoriserade verkstad för KIA. T.ex. "När jag var in till KIA och servade missade de att mina bromsar var slut". De är visserligen auktoriserade men skyll problemen på den enskilda verkstaden. Bara för att en specifik Dealer är "skit" i någons ögon p.g.a. det ena eller det andra betyder det inte att hela märket eller alla märkets verkstäder är det.
Jag förstår att det är svårt för KIA i Sverige att styra garantin men något som skulle vara ruskigt enkelt är att lägga in en smörjning av bromsdetaljer och dyligt i servicen, iaf när det gäller vitala delar som bromsdetaljer så ska ingen hobbymeka tycker jag. Om nu en viss marknad har ett problem med tex rost så är det ju på sin plats att lägga in en extra punkt i servicen på just den marknaden om inte garantin täcker det och då blir det ju kanon för oss alla :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

12
Problemet är att bilarna säljs i hela världen, och det är mest norden som har problem med rost. Det är KIA centralt (Korea) som bestämmer vad som täcks av garantin. Om bara bilar i norden får ett visst problem och ingen annanstans så är det förmodligen yttre åverkan enl. Korea och inget fabrikationsfel.
Jodå, men problemet är fortfarande KIA:s!!
Sett ur Kundens perspektiv är det helt irrelevant varför det inte fungerar, det enda Kunden bryr sig om är att det fungerar. Kunden har betalt för detta och det är det som i slutändan avgör om en leverantör överlever. Om man som leverantör av en vara eller tjänst inte har det kundperspektivet kommer man så småningom få se sig om efter en annan sysselsättning. Därmed inte sagt att KIA sköter det dåligt, inte alls, och jag är helt nöjd med min Ceed.

Sen att vi som är intresserade av hur det funkar eller inte funkar gärna vill reda ut det hela är ju en helt annan sak...

13
Har nya Kia Ceed som är drygt 7 månader och 1000 mil på mätaren.

Upplever också att handbromsen är lite lam.
Det har hänt att när jag parkerat i en backe och dragit åt handbromsen,
så har bilen börjat rulla. Så man får drar till i överkant för att den inte skall rulla iväg.

Har dock som vana att alltid lägga den i växel, oavsätt var jag parkerar.

14
helt galet detta med handbromsen men antar att Kia kommer se över detta medans bilarna är på service då jag tror att "självrullande" bilar inte är bra för märket iaf inte om det skulle leda till en värre olycka... Hoppas iaf innerligt att detta tas på allvar av Kia som företag.. Och kan bara nämna att vår bil precis blivit värderad för inbyte om c:a 1 vecka då vi får vår nya Ceed sw crdi men idag gav handbromsen upp!!!

15
Om jag inte minns helt fel så står det i handboken att man skall lägga i en växel vid parkering i kraftigt med/motlut.

Men visst kan man tycka att enbart handbromsen torde klara av att hålla bilen säkert på sin plats vid parkering.
Har som tur är inte upplevt detta problem med vår Ceed då vi bara haft den i ca 35 mil :)

Får se hur vintern blir :S.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013