Annons

Re: Kan försäkring sabba garantin?

11
Hej Det jag tror dom menar är att om furiren får en plåtskada så ska hon visa upp picanton för kia så dom kan bedöma hur skadan ska repareras så den blir rätt utförd för framtiden enligt kia med tanke på rosskyddsgarantin.Och självrisken blir lite högre än om hon hade haft kiaförsäkring.Tror inte det är något större fel på kiaförsäkring men om man hittar en försäkring som är 50% billigare så ska man straffas :thumbdown: .Sedan vet jag inte om det här med att man blir låst med tanke på servic hos kia skulle vara så negativt,Furiren hade en polo tdi innan picanton som vi köpte ny och på den så var intervallerna 1500mil och var dubbelt så dyr att serva om man jämför med kian.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Annons

12
Försäkringsbolag bla. Länsförsäkringar som jag har haft har aldrig sagt åk till den eller den firman, dem har rekomenderat märkesverkstan men inga restriktioner eller så.

Det ni blivit utsatta för låter som kvalificerad bullshit.

Säljsnack från försäkringsbolagen funkar sådär, skrämselteknik. "Ja men då skriver jag att vi talat om för dig att det är sämre villkor".

Exakt samma sak hände mig och frun när vi tecknade barnförsäkringen och ringde för att säga upp gratis varianten vi haft.
Ja men du vet väl att dem har sämre villkor än oss....bla bla bla.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

13
Jyrgenklinsmann skrev:Tack för infon måle, Jag ringde Länsförsäkringar häromdan och detta stämmer inte med den info jag fick av dem. Nu ska jag visa dem detta och höra vad de säger. Enligt dem så repar t ex inte Kia plåtskador själva, utan skickar i sin tur vidare till en plåtverkstad. Dessutom bör man väl skilja på garanti och försäkring. Försäkringen ska väl täcka det som garantin inte gör? T ex plåtskador.
Undrar även vad konsumentverket säger. Kia har ju tidigare fått kritik för att de låste sina kunder vid servicarna och ändrade ju därför villkoren. Ska de nu även låsa kunderna till försäkringarna, det låter inte riktigt renhårigt.
Länsförsäkringar pratar i nattmössan. Kan inte svara för hela landet men alla större Kiahandlare här i Malmöregionen har egna plåtverkstäder iaf. De mindre återförsäljana får nog anlita utomstående plåtverkstäder. Men har väl mindre betydelse vem som fixar till plåtskadorna. Bara det blir fackmässigt gjort. Och det samma gäller lackering.

Att Kia Motors skulle kunna låsa sina kunder till Kiaförsäkring som dessutom ägs av IF är rent nonsens.
Givetvis är det fritt för var och en att teckna försäkring i det bolaget man själv vill.

Att olika försäkringsbolag pratar skit om varandra...ja det tillhör nog spelets regler tyvärr...alla vill sälja
sina produkter och alla är världsbäst ;) ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

16
Jag gick tillbaka till mitt tidigare bolag. Det blev mest prisvärt för mig eftersom det bolaget har en grej med lägre pris om man har alla försäkringar hos dem. Så totalt sett blev det billigare...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

18
när kia försäkringen skulle förnyas tog jag kontakt med 6 bolag .folksam var bästa allternativet.hör o häpna.1550 skr. billigare för 1års försäkring gentemot kia försäkring.obs.samma villkor gäller.3 bolag var dyrare än kia försäkring.kolla upp innan du förnyar din bilförsäkring.

19
när kia försäkringen skulle förnyas tog jag kontakt med 6 bolag .folksam var bästa allternativet.hör o häpna.1550 skr. billigare för 1års försäkring gentemot kia försäkring.obs.samma villkor gäller.3 bolag var dyrare än kia försäkring.kolla upp innan du förnyar din bilförsäkring.