Annons

Re: Dåligt ljud i stereon

11
Vet inte riktigt vad som skiljer apparaterna åt mer än utseendet.
Har hört något om att det är olika fabrikat på dom. En Kiaförsäljare sa
att radion som kom i 2010 års modell är från Simens. Men vill betona att
det bara är en hörsägen..vad nu det är värt.

Men är ljudet i din radio så dåligt som du beskriver så är den kass
och ska bytas ut på garantin.
Och i så fall är det inte den första radion som Kia fått byta ut ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Annons

12
Droopy skrev:Kanon, det ser jag fram emot, har du bytt headunit och behållit orginalhögtalarna?
Jag bytte hela huvudenheten och har, än så länge, behållt högtalarna från fabriken. Lite trixit med inkopplingen men fungerade hur bra som helst sedan. Dock problem med att få org USB att fungera. Sitter löst i handskfacket än så länge med separat kabel. Jag ska ringa Pioneer i morgon och leta efter en lösning på det. Ljudet MYCKET bättre än Sportage org.... :P
Kia Sportage AWD SVART!!!!

13
Sportagelover skrev:
Droopy skrev:Kanon, det ser jag fram emot, har du bytt headunit och behållit orginalhögtalarna?
Jag bytte hela huvudenheten och har, än så länge, behållt högtalarna från fabriken. Lite trixit med inkopplingen men fungerade hur bra som helst sedan. Dock problem med att få org USB att fungera. Sitter löst i handskfacket än så länge med separat kabel. Jag ska ringa Pioneer i morgon och leta efter en lösning på det. Ljudet MYCKET bättre än Sportage org.... :P
Nice, då kan man väl misstänka att den största flaskhalsen är stereon iom att ljudet blev en klar förbättring med orghögtalarna. Vet du om stereon ingår i canbusslingan?

14
Hittad detta, dok så vet jag inte om det är faceliften de menar:

Audio

Device: Siemens
Speakers: Blaupunkt (Bosch) 2x 0,4" 40W(max) + 4x 6,5" 40W(max) 20W(nom)

SPECIFICATION
AUDIO

Item Specification
Model RADIO/CD/MP3/RDS RADIO/CDC/MP3/RDS
Power supply DC 14.4V
Rated output Max 43W x 4
Antenna 80PF 75?
Tuning type CREST TUNER
Frequency range / Channel space
FM 87.9 ~ 108.0 MHz/100 KHz
MW 531 ~ 1620 KHz/9 KHz
LW 153 ~ 279 KHz/1 KHz
* RDS : Radio Data System.

SPEAKER
Item Specification
Input Power (W) max
Front 40
Rear 40
Tweeter 40
Speaker Impedance
Front 4.0 ± 0.6
Rear 4.0 ± 0.6
Tweeter 4.0 ± 0.6
Speaker Number 6

ANTENNA
Item Specification
Installation Position Roof
Input Voltage DC 10.5V~16.0V
Rated Voltage DC 12V (AM/FM)
Output Impedance 75? (AM/FM)

Edit: verkar vara gamla modellen, inte faceliften.

15
Droopy skrev:
Sportagelover skrev:
Nice, då kan man väl misstänka att den största flaskhalsen är stereon iom att ljudet blev en klar förbättring med orghögtalarna. Vet du om stereon ingår i canbusslingan?
Jag pysslar fortfarande och kan kanske berätta mer i morgon. Jobbet har kallat, även de lata, idag så projktet har fått stå tillbaka
Kia Sportage AWD SVART!!!!

16
Droopy, vad menar du med detta?
Uteffekt på stereon? orkar den driva två par 75w? nä, det var nog en dum fråga inser jag nu, det kanske skulle bli ett lyft bara man petade in ett steg tom med orginalhögtalarna.
Det har inget med effekttåligheten på högtalaren om du kan driva den eller inte. W (Watt) är ett mått på effekttåligheten (hur mycket kräm du kan trycka in i högtalaren innan den går sönder).
En högtalare märkt 200W ger inte mer ljud än en som är märkt 10W vid samma input. Vad det handlar om är verkningsgraden på högtalaren, Ju högre verkningsgrad mer ljud ut.
Du kan gott och väl "driva" din 75W högtalare med vilken förstärkare som helst. Om du får ut mer ljud eller inte beror på verkningsgraden, 0,85 eller 0,95 % i verkningsgrad ger STOR skillnad i ljud ut vid samma belastningsmotstånd (högtalaremotstånd) tex: 4 ohm.

I övrigt så tycker jag att min Ceed 08 har ett alltför vasst ljud i diskanten och med dåligt mellanregister.
Ceed SW 1,6 Aut Komfort -08, uttagen -09.

17
Örnis skrev:
Droopy, vad menar du med detta?
Uteffekt på stereon? orkar den driva två par 75w? nä, det var nog en dum fråga inser jag nu, det kanske skulle bli ett lyft bara man petade in ett steg tom med orginalhögtalarna.
Det har inget med effekttåligheten på högtalaren om du kan driva den eller inte. W (Watt) är ett mått på effekttåligheten (hur mycket kräm du kan trycka in i högtalaren innan den går sönder).
En högtalare märkt 200W ger inte mer ljud än en som är märkt 10W vid samma input. Vad det handlar om är verkningsgraden på högtalaren, Ju högre verkningsgrad mer ljud ut.
Du kan gott och väl "driva" din 75W högtalare med vilken förstärkare som helst. Om du får ut mer ljud eller inte beror på verkningsgraden, 0,85 eller 0,95 % i verkningsgrad ger STOR skillnad i ljud ut vid samma belastningsmotstånd (högtalaremotstånd) tex: 4 ohm.

I övrigt så tycker jag att min Ceed 08 har ett alltför vasst ljud i diskanten och med dåligt mellanregister.
Nä., jag utryckte mig lite fel där, vet att hög verkningsgrad = lättdrivna, har ett par 75w från min gamla V70 liggandes, Dynaudio.

ska testa dessa då de är extremt lättdrivna och borde göra en hel del på ljudet på ljudet, om inte kan man nog förkasta headuniten i soptunnan.

18
Har en Ceed 2010. Tycker att ljudet är bättre än vad jag förväntat mig
och jag brukar vara ganska kräsen, kanske något vass diskant men på det hela taget
godkänt.
Någon som vet om apparaten har lågnivåutgång och om det är svårt att få ut huvudenheten?