Hej
Har en ceèd 2010 miljöbil, nybilsgarantin är ju 3år om man följer service så förlängs den till 7år...
men då ska man serva den årligen eller??
fick höra från verkstad att dom går på 3000mils intervall oavsett bilens mil... så nu till årsskiftet ska jag göra min andra service,alltså 6000mils service..fast den bara har gått 1800mil...och nästa år igen blir det 9000mils service...
kan det verkligen löna sig serva bilen med dessa intervaller när man inte kör så långt om året?? är ju mycket som byts men kanske är knappt lönt..
6000mil service skulle kosta 4850:- , 9000mil service 3400:-... pris kia-skåne
Annons
Re: Förlängd garanti / service ??
2Stämmer att bilen måste servas en gång per år om 7 årsgarantin ska gälla.
Detta oavsett om man bara kör 1 mil eller 3000 mil per år.
T.ex pensionärer som inte åker till jobb dagligen utan bara åker lite då och då
kommer kanske bara upp i 500 mil per år måste ändå lägga stora pengar på en helt
onödig servis.
Detta gäller ju inte bara Kiabilar...utan även andra bilmärken.
Då oljorna är så bra i våra bilar tycker jag personligen att det borde räcka med servis
vartannat år...om man kör max 1000 mil/år.
Detta oavsett om man bara kör 1 mil eller 3000 mil per år.
T.ex pensionärer som inte åker till jobb dagligen utan bara åker lite då och då
kommer kanske bara upp i 500 mil per år måste ändå lägga stora pengar på en helt
onödig servis.
Detta gäller ju inte bara Kiabilar...utan även andra bilmärken.
Då oljorna är så bra i våra bilar tycker jag personligen att det borde räcka med servis
vartannat år...om man kör max 1000 mil/år.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
3Jag kan förstå om de skulle kräva oljebyte varje år men att övriga servicepunkter görs enligt bilens miltal. Årliga oljebyten är mer eller mindre standard på alla bilar om man läser serviceboken ordentligt...
Men som med allting annat så får man avgöra vad som är mest ekonomiskt för en själv. Bara för att Kia har krav på motprestation för att få den 7-åriga nybilsgarantin (som dessutom enligt uppgift skall ha vissa begränsningar i slutet) så betyder det ju inte att dealen är dålig - den kanske bara inte passar alla bilköpare? Passar den inte så har man ju ändå den 3 åriga nybilsgarantin som man skulle nöjt sig med om man köpt bil från någon annan biltillverkare...
Men som med allting annat så får man avgöra vad som är mest ekonomiskt för en själv. Bara för att Kia har krav på motprestation för att få den 7-åriga nybilsgarantin (som dessutom enligt uppgift skall ha vissa begränsningar i slutet) så betyder det ju inte att dealen är dålig - den kanske bara inte passar alla bilköpare? Passar den inte så har man ju ändå den 3 åriga nybilsgarantin som man skulle nöjt sig med om man köpt bil från någon annan biltillverkare...
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk
4Ok Tack för svar
hörde också att när dom gör dom här servicearna så kollar dom rostskyddet och servar man dom inte en gång om året så gäller inte rostskyddsgarantin i 12år.... stämmer det? och i såfall hur länge räcker den...
hörde också att när dom gör dom här servicearna så kollar dom rostskyddet och servar man dom inte en gång om året så gäller inte rostskyddsgarantin i 12år.... stämmer det? och i såfall hur länge räcker den...
5Är det någon som vet vad som byts på de olika intervallerna, för det är något jag själv kommer att syna vid servicerna då jag inte kör mer en 1500mil per år och tvivlar på att den lokala verkstaden byter något i onödan.lage79 skrev:Hej
Har en ceèd 2010 miljöbil, nybilsgarantin är ju 3år om man följer service så förlängs den till 7år...
fick höra från verkstad att dom går på 3000mils intervall oavsett bilens mil... så nu till årsskiftet ska jag göra min andra service,alltså 6000mils service..fast den bara har gått 1800mil...och nästa år igen blir det 9000mils service...
kan det verkligen löna sig serva bilen med dessa intervaller när man inte kör så långt om året?? är ju mycket som byts men kanske är knappt lönt..
Får ni äns ett serviceprotokoll numera vid service, så man kan se vad som gjorts? och fyller de även i för rostskyddsgarantin? fins ju några sidor i serviceboken som är avsett för det.
63000 mil eller 1 år.
40 kontroller
Byte friskluftfilter
Olja o filter
Smörj dörrarhuv gångjärn och leder
Byte olja kopplingsvästska
Tid 1,5 tim.
40 kontroller
Byte friskluftfilter
Olja o filter
Tid 1,5 tim.
7Tack.pope skrev:3000 mil eller 1 år.
40 kontroller
Byte friskluftfilter
Olja o filter
Tid 1,5 tim.
8Visst får man serviceprotokoll. Bilens lack och rostskydd kontrolleras oxåDroopy skrev:Är det någon som vet vad som byts på de olika intervallerna, för det är något jag själv kommer att syna vid servicerna då jag inte kör mer en 1500mil per år och tvivlar på att den lokala verkstaden byter något i onödan.lage79 skrev:Hej
Får ni äns ett serviceprotokoll numera vid service, så man kan se vad som gjorts? och fyller de även i för rostskyddsgarantin? fins ju några sidor i serviceboken som är avsett för det.
vilket förs in på på avsedda sidor i serviceboken.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
9Tack för alla svar,
någon som vet vad som ingår i andra servicen, alltså 6000mila service.... ska betala 4850:- för en sådan
någon som vet vad som ingår i andra servicen, alltså 6000mila service.... ska betala 4850:- för en sådan
10Gå till en Kia verkstad så skriver de ut ett protokoll vad som ingår.