Annons

Re: Blästring kia sportage!

11
Jag pratade med min ÅF idag, är det så att det har kommit några nya stänkskydd som sitter på från början? För han var ute och kollade då jag ställde specifikt frågan om blästring och stänkskydd och dom senaste bilarna han fått levererade satt det stänkskydd på allihop...
Annons

Re: Blästring kia sportage!

14
Hej!

Har läst dom flesta inlägg här gällande ceed och sportage.
Jag har i veckan skrivit på och köpt en Sportage 2.0 med 185 hästars motorn, men kommer få vänta till Aug innan jag får den levererad. :evil:
Detta blir min 4:e Kia sen 2008 och jag har varit helnöjd med alla 8-)

Men nu till min fråga. Har läst alla inlägg om den s.k blästringen både på ceed och sportage. Jag har oxå en del märken efter stensprut på min ceed 1,6 crdi -10 som har gått 2000 mil. Jag fundear därför på att låta ÅF sätta på Kias "side step" på min sportage för att minimera risken att få lacken blästrad. Kostar iofs 7.500:- (monterat och klart) men slipper man förstöra lacken kan det ju vara värt det.

Nån här som vet om dom skyddar tillräckligt?
Kia Sportage -12 184Hk

Re: Blästring kia sportage!

16
Ja men jag vill iaf helt undvika omlackning om det går. Jag anser att man aldrig får samma kvalitet på underarbetet (d.v.s rostskydd m.m) som från fabriken...
Så jag har nu beställt "side step" som extra tillval. :thumbup:

Hoppas att jag slipper få dörrsidorna blästrade nu och att det var värt dom pengarna.
Kia Sportage -12 184Hk

Re: Blästring kia sportage!

17
Har flugit fram 1800 mil snart med min Sportage men inte märkt något på dörrarna. Dock blir man ju lite orolig när man läser detta. Kanske lönt att eftermontera sidesteps för att motverka att det kan uppstå? Läste någonstans att det kostar 7500:- men det är det väl värt isf.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Re: Blästring kia sportage!

18
Finns det några färger som är mer känsliga än andra?
Jag har en Cassa White/Arctic White, och har inte märkt något efter knappt 1000 mil. Dock verkar färgen väldigt mjuk över hela bilen, och stenskotten är redan oroväckande många.
:cry:

Min fick stänkskydd fram och bak monterade innan leverans, på min uppmaning.

Side steps beställda från http://www.direct4x4.co.uk/p-1473-kia-s ... oards.aspx...lite över tretusen inkl frakt verkar vara ett bättre val än Kias egna :-)
........................................................
Sportage EX CDRi 2,0, man, Cassa White, läder, panoramatak, komfortpaket, SAT-nav.

Återgå till "Problem"