Hörde lite snabbt på lokala verkstaden här, och upp till 10 000:- så bestämmde det själva typ. Tyckte det lät lite luddigt..
Kan man inte vända sig direkt centralt till Kia, om man vill diskutera nån garanti?
Så hur funkar det?..
Ok, men då kan man alltså inte veta om garantin gäller när man gör ett jobb?. Eller är Kia snabba på att avgöra om det är garanti eller ej?....Hansson skrev:Verkstaden bestämmer EJ, det gör KIA. Tänk på att alltid serva bilen enl boken på KIA verkstad för att garantin skall gälla.
Kommer en bil in med garantijobb så får verkstan betalt av KIA för att åtgärda felen. Oftast så finns det färdiga tider för jobben.
Detta gäller ALLA bilmärken.
Det där med slitdelar är väldigt svårt ibland. Säg att kopplingen rasar efter 4 veckor. Kör man som folk så gör den ju naturligtvis inte det. Men om "Bertil 94 år gammal" slirar sönder sin så kan det bli problem.
Min erfarenhet är att de är extremt (!) långsamma, eller så är det min återförsäljare som skyller ifrån sig:Biltoken skrev: Ok, men då kan man alltså inte veta om garantin gäller när man gör ett jobb?. Eller är Kia snabba på att avgöra om det är garanti eller ej?....
Verkar inte finnas inga hårda fakta eller finstilta villkor för vad nybilsgarantin gäller. Har sökt denna information hos KIA centralt men ej fått svar.PendlarPelle skrev:David, är det inte snarare så att lärdomen av detta är att 1) skippa den aktuella handlaren 2) inte ge upp så lättvindigt, - snarare än att ge upp KIA. Du är ju nöjd med bilen?!
För egen del är jag endast en Kia-spekulant, och tycker det är konstigt att Kias hemsida bara innehåller FAQ, och PDF:er med planschlika sammanställningar av serviceintervall för olika bilar. Jag skulle vilja ha lite mera hårda fakta, dvs. ett dokument med nybilsgarantins "finstilta villkor", och information om servicen för de olika bilarna. Att endast få veta hur ofta man ska serva bilen är jag inte så behjälpt av när jag försöker räkna på kostnader, jag vill ju också veta vilka bilar som har kamremmar som ska bytas, vad detta kostar och vid vilka miltal etc. Är det nån som hittat något sånt? En länk vore förnämligt.
Hmm... Är de verkligen seriösa undrar man. Nybilsgaranti 7 år, men utan att konkretisera vad den omfattar annat än att negativt bestämma den (dvs. omfattar inte bilradion, "bara" tre år).Backis skrev:Verkar inte finnas inga hårda fakta eller finstilta villkor för vad nybilsgarantin gäller. Har sökt denna information hos KIA centralt men ej fått svar.