Har en Kia Ceed från 2014 1,6 diesel. Gått ca 12000mil. På senare tid har den börjat dra tjuvström. Ca 3 dagar så går den inte att starta. Startar utan problem med starthjälp. Har provat mäta själv men kan inte hitta något. Har haft bilen inne hos Kia, även de kan inte hitta något fel.
Ny generator och nytt startbatteri.
Har någon något tips innan jag blir tokig?!
Mvh Jörgen
Annons
Re: Tjuvström Kia Ceed 2014
2Ta en multimeter och kolla varje säkring om det är något som drar ström. Om det tar slut på 3dgr så drar det rätt mycket så borde visa sig där. Är batteriet i bra kondition? Gjort test på det? Kan vara någon cell i batteriet som är dåligt.
Har du installerat något nytt på bilen sista tiden? Typ x-ljus, eftermarknadsstereo etc? Någon form av förbrukare?
Har du installerat något nytt på bilen sista tiden? Typ x-ljus, eftermarknadsstereo etc? Någon form av förbrukare?
3En tångamperemeter från Clas använder jag bl a på bilar mm för att mäta ström. Kräng tången över t ex en av kablarna från batteriet. Så ser du direkt om det flyter ström.
På min 9-5 spärrar jag larmkontakten till huven, annars indikerar elektroniken öppen huv, och drar ström. Ev löser ut larm
om man låser bilen
Det brukar även medföra diverse nollning av radio, instrument mm om man lossar en batteripol, för att mäta strömförbrukning, med ett klassiskt mätinstrument.
Dessutom bränner man säkringar i instrumentet i bästa fall om strömmen blir för stor.... Alltså vid startförsök e t c.
På min 9-5 spärrar jag larmkontakten till huven, annars indikerar elektroniken öppen huv, och drar ström. Ev löser ut larm
om man låser bilen
Det brukar även medföra diverse nollning av radio, instrument mm om man lossar en batteripol, för att mäta strömförbrukning, med ett klassiskt mätinstrument.
Dessutom bränner man säkringar i instrumentet i bästa fall om strömmen blir för stor.... Alltså vid startförsök e t c.
4Jag har mätt över alla säkringar jag kan hitta i bilen. Haft bilen inne med en dörr öppen och bilen låst. Kan inte hitta något som drar. Haft lös och mätt minuspolen titt som tätt och kan inte hitta att de drar något alls, men man måste som sagt lossa batteripolen för att mäta och kanske man tappar nått då?
Bilen har vart inne his Kia och dom kan inte heller hitta något som drar.
Kanske är en ide att köpa en sån tång och bara fortsätta söka / testa / leta.
Har provat och möta batteriet och de ok. Provade ändå att byta batteri från min andra bil utan lycka. .
Börjar bli liite gråhårig nu
Bilen har vart inne his Kia och dom kan inte heller hitta något som drar.
Kanske är en ide att köpa en sån tång och bara fortsätta söka / testa / leta.
Har provat och möta batteriet och de ok. Provade ändå att byta batteri från min andra bil utan lycka. .
Börjar bli liite gråhårig nu
5Brukar vara framförallt två saker som drar tjuvström på gamla JD.
Första är generatorn, men den har du visst redan bytt.
Det andra är AVN-enheten ("radion").
Där brukar tjuvströmmen släppa efter att man kopplat bort batteriet.
Prova att dra säkringen inne i kupén som matar AVN. Du får köra utan radio några dagar, men det kan vara värt det för att få reda på om AVN drar tjuvström.
Första är generatorn, men den har du visst redan bytt.
Det andra är AVN-enheten ("radion").
Där brukar tjuvströmmen släppa efter att man kopplat bort batteriet.
Prova att dra säkringen inne i kupén som matar AVN. Du får köra utan radio några dagar, men det kan vara värt det för att få reda på om AVN drar tjuvström.
6Hej alla!
Haft min Kia inne på en längre felsökning hos Kia. De konstaterade att det är mätarhuset / klustret som drar tjuvström.
Beganat inhandlat och Kia byter mätarhuset nu så hoppas vi det var de som var fel.
Haft min Kia inne på en längre felsökning hos Kia. De konstaterade att det är mätarhuset / klustret som drar tjuvström.
Beganat inhandlat och Kia byter mätarhuset nu så hoppas vi det var de som var fel.