Annons

Re: Nyinköpt: Kia Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort -11 många fr

51
Ang. stereon som jag tvivalde på så är den nog bättre än vad jag kunnat läsa om den. Jag gillar ju bas så inställningen jag använder är 0 på mid -3 på diskant och 10 på bas. Sedan så spelar den rent upp till max på 35 som jag brukar ha den på när jag är själv. Skillnaden på den i min tidigare -07 är att den hade en högre ljudvolym vid volym på 35.

Det jag spelar är enbart mp3 via min iphone och blåtand eller mp3 via usb.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

52
Jag kör på 25 på volym och basen på runt 8. Då kör jag själv. Tycker det är helt okej ljud. I min förra bil hade jag en ful baslåda som tog upp halva bagaget. Inte poppis när barnvagnen skulle med :) Skulle vara skoj att jämföra ljudet i en 07:a och en 10:a.
95% av det jag spelar är via spotify.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

53
Hej,

Verkar vara ett utmärkt forum detta, tur att jag hittade det :)

Det är som så att jag står i begrepp att köpa en Ceed 1,6 CRDI SW och har fått två olika erbjudanden från samma återförsäljare på två utrustningmässigt sett likadana bilar (-11 med komfortpaket och metalliclack) men med skillnaden att den ena bilen har funnits i deras lager i 3-4 månader och den andra "rullade ut från bandet för 3-4 veckor sedan, kanske något mer".

Den bil som de haft i lager ett par månader är 10.000 kr billigare än den "nya". Enligt säljaren är tillverkningsdatumet det enda som skiljer de båda bilarna åt, i övrigt är de helt identiska. Dock känns det lite konstigt och för bra för att vara sant-klockan börjar ringa lite i bakhuvudet :) Finns det någon som helst anledning till att inte ta den billigare bilen? Jag har väldigt svårt att se hur en bil i samma modellår som bara är ett par månader äldre kan ha ett läger pris. Det känns som att de vet något jag inte vet :) Eller så vill de bara bli av med bilar de haft i lager ett tag... Är det någon här som har koll på om det skulle kunna vara något "dolt" som skiljer sig mellan dessa två bilar?

mvh Jonas

54
Hej och välkommen diskojonas.

Det enda som eventuellt skulle kunna skilja är hästarna, 128hk på de uppgraderade mot 116hk på de "gamla".

Kindwalls t ex hade en Kia-drive där man gjorde sig av med lagerbilar till förmånlig rabatt. Så sannolikt är det en av dessa lagerbilar som då ingick i lager-potten, eller hur man nu ska förklara det.

Hoppas det hjälper =)

Peter

diskojonas skrev:Hej,

Det är som så att jag står i begrepp att köpa en Ceed 1,6 CRDI SW och har fått två olika erbjudanden från samma återförsäljare på två utrustningmässigt sett likadana bilar (-11 med komfortpaket och metalliclack) men med skillnaden att den ena bilen har funnits i deras lager i 3-4 månader och den andra "rullade ut från bandet för 3-4 veckor sedan, kanske något mer".

Den bil som de haft i lager ett par månader är 10.000 kr billigare än den "nya". Enligt säljaren är tillverkningsdatumet det enda som skiljer de båda bilarna åt, i övrigt är de helt identiska. Dock känns det lite konstigt och för bra för att vara sant-klockan börjar ringa lite i bakhuvudet :) Finns det någon som helst anledning till att inte ta den billigare bilen? Jag har väldigt svårt att se hur en bil i samma modellår som bara är ett par månader äldre kan ha ett läger pris. Det känns som att de vet något jag inte vet :) Eller så vill de bara bli av med bilar de haft i lager ett tag... Är det någon här som har koll på om det skulle kunna vara något "dolt" som skiljer sig mellan dessa två bilar?

mvh Jonas
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

55
Jag brukar ha höga krav på ljud både i bil och hemma och jag tycker nog att ljudanläggningen i min Ceed-10
var betydligt bättre än jag trott. Hur många lågprisbilar har diskanter separat i dörrarna högt upp?
Inte många. För övrigt så är Ceed(komfortpkt) fullproppad med högteknologi som inte finns i många dyrare bilar.
Exvis displayen som visar så detaljerat vilka dörrar m.m. som är öppna. Avancerad bältesvarnare, värmestolar.
Automatisk tändning av sminkspeglar, det finns mycket mer, 8 airbags, larm,vikbara backspeglar som jag verkligen har haft nytta av vilket jag inte trodde.
Har också en dyr premiumbil som nästan är fullutrustad men ändå saknar finesser som Kian har.

Är det inte bara instrumentljuset som är förändrat på -11 orna? Eller hela panelen?

56
diskojonas skrev:Hej,

mvh Jonas
Hej Jonas
Vi köpte vår Ceed i april 2009. Bilen har -09 stolklädsel och interiör så den är absolut av 2009 års modell.
Men likväl så står det Modellår 2008 i regbeviset. Troligen för att den tillverkades sent på året -08.
Inget som jag bryr mej om eftersom vi köpte bilen billigt. Men den dag vi ska byta bort bilen är jag helt
övertygad om att bilhandlaren kommer att dra av på priset pga att det står 2008 i regbeviset.
Kanske något att kolla upp på lagerbilen som du eventuellt ska köpa.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

57
Stämmer ockå bra, speciellt om den har "några månader" på nacken. Min är en lagerbil men när jag söker på den på bilregistret får jag upp: "Fordonet tillverkat: 2011-01". Så ja, definitivt kolla upp. Vore ju synd om det stod 2010-12. Det är ju inte bara modellår som ska klaffa, även tillverkningsår spelar ju in när du ska sälja den.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

59
Peter skrev:Hej och välkommen diskojonas.

Det enda som eventuellt skulle kunna skilja är hästarna, 128hk på de uppgraderade mot 116hk på de "gamla".

Kindwalls t ex hade en Kia-drive där man gjorde sig av med lagerbilar till förmånlig rabatt. Så sannolikt är det en av dessa lagerbilar som då ingick i lager-potten, eller hur man nu ska förklara det.

Hoppas det hjälper =)

Peter
Det är samma årsmodell, och enligt mig skall det inte vara någonting som skiljer
dessa åt.
Jag är rätt säker på att KIA i Sverige själva vill bli av med lagerbilarna med tanke på
att intresse från kund sjunker för varje månad de står där, "klart man hellre vill ha en ny än
någon lagerbil som stått o dammat i ett halvår för samma peng" ;)
Då säljer de dessa för t.ex 10k mindre.
Är som sagt inte helt säker på detta, men det låter i mina öron inte alls orimligt.
Har själv blivit ägare till en lagerbil (kom till Sverige dec -10 men årsmodell -11)
nu i början utav Mars.
Dock kom min beställning lite tidigt så det fanns ingen rabatt för att man valde
att köpa någon från lagret här på Orust.
Senast redigerad av toni den 03 apr 2011, 17:54, redigerad totalt 2 gånger.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11