Som bilansvarig på jobbet har jag snart 4 års erfarenhet av Kia Ceed (3 st), Picanto (5 st) och senare Venga (4 st), samtliga CRDi.
Den Ceed som gått längst var en CRDi SW -07 (uttagen strax efter premiären) och hade gått 13000 mil när vi bytte in den i september -10. Fel som varit på den;
- Blinkersspaken återställde inte efter att man blinkat vänster. Byte.
- Missljud från motorn i högre farter. En spännrulle till generatorremmen behövde bytas.
En annan ceed fick vid 6000 mil plötsligt motorstopp efter ett kraftigt väderomslag. Igensatt bränslefilter, skulle egentligen bytas veckan efter på 6000-milaservicen.
Totalt har vi kört ca 70000 mil med Kiorna, i princip helt utan någonting att anmärka på...
Min privata Ceed -10 har gått 3100 mil sen i somras. Inget allvarligt utom att den är lite hård i bakvagnen (har sett andra inlägg om det...)
Annons
Re: Kia ceed många mil?!
12460 mil har min Kia gått. So far so good 
Är fruktansvärt nöjd med bilen.
Mvh Morgan_
Är fruktansvärt nöjd med bilen.
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
13Min Cee'd SW -07 har gått snart 8000 mil.
Bytt turbo!
Bytt dieselpump!
Krängningshämmare!
Baklucka justerad 4 gånger på grund av oljud!
Baklucka omlackad!
Imorrn ska den in för koll av motorn, går ruskigt
dåligt på alla växlar! Har liksom ingen ork kvar alls!
Så det får läggas till på listan
Sambon och jag var och räkna på en 11:a idag!
Har inte lärt mig läxan ännu
Nej men garantierna är för bra för att kunna motstå
en ny Cee'd!
Får prova en till innan jag sågar Kia helt!
Mvh Peter.
Bytt turbo!
Bytt dieselpump!
Krängningshämmare!
Baklucka justerad 4 gånger på grund av oljud!
Baklucka omlackad!
Imorrn ska den in för koll av motorn, går ruskigt
dåligt på alla växlar! Har liksom ingen ork kvar alls!
Så det får läggas till på listan
Sambon och jag var och räkna på en 11:a idag!
Har inte lärt mig läxan ännu
Nej men garantierna är för bra för att kunna motstå
en ny Cee'd!
Får prova en till innan jag sågar Kia helt!
Mvh Peter.
14Min första Kia Cee´d 1,4 -08 (inköpt sep 08) körde tills det stod 4000 mil på mätaren.
Den rostade på bakluckan vid bromsljuset, fick det åtgärdat.
Var rätt nöjd med den, fast jag gillade aldrig styrningen...
Min nuvarande Kia Cee´d 1,6 SW CRDi komfort -10 (inköpt aug 10) har gått 1700 mil inga problem ännu och är väldigt nöjd med den, betydligt bättre styrning.
Hela bilen känns bättre överlag med det är väl tack vare "faceliften"
Om man ska klaga på något så är det väl stereon som inte har samma tryck.
Min nuvarande Kia Cee´d 1,6 SW CRDi komfort -10 (inköpt aug 10) har gått 1700 mil inga problem ännu och är väldigt nöjd med den, betydligt bättre styrning.
Snart : Kia cee'd SW 1,6 crdi komfort 2014 NU : Kia cee'd SW 1,6 crdi ECO komfort 2010
DÅ : Kia cee'd 1,4 EX 2008
15Hej,
Kolla med verkstaden nästa gång om det går att mjukvaruuppdatera stereon. Stod något om det i TSB infon jag kollade upp.
/Peter
Kolla med verkstaden nästa gång om det går att mjukvaruuppdatera stereon. Stod något om det i TSB infon jag kollade upp.
/Peter
Johan-E-Eriksson skrev:Min första Kia Cee´d 1,4 -08 (inköpt sep 08) körde tills det stod 4000 mil på mätaren.
16Ska kolla upp det vid första servicenPeter skrev:Hej,
/Peter
Johan-E-Eriksson skrev:Min första Kia Cee´d 1,4 -08 (inköpt sep 08) körde tills det stod 4000 mil på mätaren.
Tack för tipset
Snart : Kia cee'd SW 1,6 crdi komfort 2014 NU : Kia cee'd SW 1,6 crdi ECO komfort 2010
17Har kört 1900 mil sedan juli 2010.Går som en klocka.Är jätte nöjd med kia ceed sw 2010.
18Kia Ceed har ju bara funnits i några år så dom har väl inte hunnit rulla så lång ännu.
Trådskapare är nog lika nyfiken som jag på hur långt en Ceed kan rulla innan den
rasar ihop helt
15år 2000mil/år = 30000mil. Inga problem för en Volvo. Men frågan
är om en Ceed klarar det ?????? Ingen vet...utan det får framtiden utvisa.
Men att Ceeden är en bra och välbyggd bil är nog dom flesta Ceedägare överens om.
Sen att det kan bli något småfel ibland...tja..det blir det på bilar som kostar det dubbla oxå.
Trådskapare är nog lika nyfiken som jag på hur långt en Ceed kan rulla innan den
rasar ihop helt
är om en Ceed klarar det ?????? Ingen vet...utan det får framtiden utvisa.
Men att Ceeden är en bra och välbyggd bil är nog dom flesta Ceedägare överens om.
Sen att det kan bli något småfel ibland...tja..det blir det på bilar som kostar det dubbla oxå.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
19Har haft min 2.0D SW i 3år nu, den har rullat 5700 mil. Har bytt nån batterikabel mot garanti kom brev från Kia att jag skulle kontakta verkstad för byte. Vid 5000 mil tändes motorlampan, det var insugsspjällmotorn som behövde bytas,byttes utan problem. Har även fått bakluckan omlackad 2010 den hade börjat rosta. Är väldigt nöjd med bilen. Blir högst troligt Kia vid nästa bilbyte
20Men det blev det. Min 2007 rullade 6100 mil tills jag bytte in den. Vår nya har gått ca. 70 mil nu.Ronnie skrev:Min har gått 5800 mil och är tillverkad i juli -07
En riktigt bekväm skitbil....
Men man har ju lärt känna verkstadschefen eftersom man pratar med honom (alldeles) för ofta, alltid något positivt.
Men att man har rost på en -07 t.o.m. på två ställen, sedan blästringen, sedan plasthattar som ramlar av, länkarmar som byttes vid 2000 mil och en massa annat.
Nä, en Kia lär det inte bli nästa gång...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic