På 4500 mil har följande garantiarbeten reparerats, är det normalt?
1. Rost/lack skada bagagelucka
2. Dela av kylflänsar kondensorbatteri lossnat
3. Bussningar i krängningsarmar bytts ut
Annons
Re: SEED,SW 2009
2Hej och välkommen till forumet,
1. Japp. 07-09 hade detta problem.
2. Aldrig hört talas om och inget som varit uppe på forumet (än)
3. Tror fler har detta fel, men att verkstaden inte kunnat identifiera problemet. Just klonkande är något flera rapporterat.
Skönt med nybilsgaranti, eller hur =)
Peter
1. Japp. 07-09 hade detta problem.
2. Aldrig hört talas om och inget som varit uppe på forumet (än)
3. Tror fler har detta fel, men att verkstaden inte kunnat identifiera problemet. Just klonkande är något flera rapporterat.
Skönt med nybilsgaranti, eller hur =)
Peter
bjornf skrev:På 4500 mil har följande garantiarbeten reparerats, är det normalt?
1. Rost/lack skada bagagelucka
2. Dela av kylflänsar kondensorbatteri lossnat
3. Bussningar i krängningsarmar bytts ut
Re: SEED,SW 2009
4Jag tycker du har klarat dig bra. Jag har en -09 Ceed crdi SW med komfortpaket som jag kört 6000 mil. Det började redan när jag plockade ut bilen från bilhallen...
* Check engine-lampan lös efter ett par mil. Åter till säljaren, nollställde allt ok.
* Radion strulade, volymen fung ej. Byte på garanti, känt fel men fick vänta länge på ny.
* Återkallad pga fel på en serie bromsslangar (??).
* Beställde motorvärmare, fick kontaktvärmare på oljetråget (har noll och ingen effekt). Bråkade en månad innan jag fick pengarna tillbaka och de plockade bort värmaren. Motorvärmare kan inte monteras för då startar inte motorn(!) enligt uppgift.
* Styrstag racklar, bytt på garanti.
* Startproblem vid kallt väderlag, assistansen fick inte igång bilen, alla hyrbilar slut (dagen före dopparedagen). Fick till sist till en tid då det konstaterades att tre av fyra glödvärmare var trasiga, garantiåtgärd.
* Plötsligt kunde jag inte få i växlar som kräver spaken framåt (back, 1, 3, 5). Grus i växellänkaget, 1200:- ej garantiåtgärd.
*Fjädring bak racklar och låter illa, ska kollas nu vid 6000-milaservice.
Allmänt intryck:
*Bränsleförbrukningen stämmer inte alls med de siffror som uppges, andra märken vi haft ligger spot on eller iaf i närheten.
* Klimatanläggningen har problem vid vissa temperaturer, det blir för varmt eller för kallt i ca 30 min innan den stabiliserar sig
* När det är riktigt kallt får man nästan hjälpa pedalerna upp från golvet när man släpper trycket. Det mesta verkar underdimensionerat (fjädrar till baklucka och dörrar, plåttjocklek, upphängning/fjädring etc).
Innan köpet såg allt så fint ut på papper... Har jag haft otur?
Mats
* Check engine-lampan lös efter ett par mil. Åter till säljaren, nollställde allt ok.
* Radion strulade, volymen fung ej. Byte på garanti, känt fel men fick vänta länge på ny.
* Återkallad pga fel på en serie bromsslangar (??).
* Beställde motorvärmare, fick kontaktvärmare på oljetråget (har noll och ingen effekt). Bråkade en månad innan jag fick pengarna tillbaka och de plockade bort värmaren. Motorvärmare kan inte monteras för då startar inte motorn(!) enligt uppgift.
* Styrstag racklar, bytt på garanti.
* Startproblem vid kallt väderlag, assistansen fick inte igång bilen, alla hyrbilar slut (dagen före dopparedagen). Fick till sist till en tid då det konstaterades att tre av fyra glödvärmare var trasiga, garantiåtgärd.
* Plötsligt kunde jag inte få i växlar som kräver spaken framåt (back, 1, 3, 5). Grus i växellänkaget, 1200:- ej garantiåtgärd.
*Fjädring bak racklar och låter illa, ska kollas nu vid 6000-milaservice.
Allmänt intryck:
*Bränsleförbrukningen stämmer inte alls med de siffror som uppges, andra märken vi haft ligger spot on eller iaf i närheten.
* Klimatanläggningen har problem vid vissa temperaturer, det blir för varmt eller för kallt i ca 30 min innan den stabiliserar sig
* När det är riktigt kallt får man nästan hjälpa pedalerna upp från golvet när man släpper trycket. Det mesta verkar underdimensionerat (fjädrar till baklucka och dörrar, plåttjocklek, upphängning/fjädring etc).
Innan köpet såg allt så fint ut på papper... Har jag haft otur?
Mats