Byte bromsklossar

#1
Hej! Tror det börjar bli dags för mig att byta klossarna efter drygt 4000 mil. Finns det någon indikering för byte på en Cee'd sw GT -line från 2016?
Samt vad kan ett byte tänkas gå på? Förstår det som att bytet inte behöver ske hos en auktoriserad Kia-verkstad då klossar räknas som förbrukningsvara och ej omfattas av garantin?

Tack på förhand :-)

Skickat från min Pixel 2 XL via Tapatalk


Annons

Re: Byte bromsklossar

#2
Klotsar är slitdetaljer och omfattas inte, helt korrekt.
Finns endast akustisk slitvarning. Alltså ett skrikbleck på de inre klotsarna.
Original klotsar ligger strax under tusenlappen, sen tillkommer arbetskostnad för bytet såvida du inte fixar det själv.
KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi

Re: Byte bromsklossar

#3
HellboyElvis skrev:Klotsar är slitdetaljer och omfattas inte, helt korrekt.
Finns endast akustisk slitvarning. Alltså ett skrikbleck på de inre klotsarna.
Original klotsar ligger strax under tusenlappen, sen tillkommer arbetskostnad för bytet såvida du inte fixar det själv.
Antar att det inte är mer komplicerat än något annat klossbyte :-) gjort ett par på gamla v70 och Toyota Corolla. Finns förvisso ett par verkstäder i Göteborg som gör ett byte för ett par hundralappar.

Skickat från min Pixel 2 XL via Tapatalk

Re: Byte bromsklossar

#4
Redan efter 4000mil..? kör du mycket korta sträckor? Jag har precis servat min (9000 mil, kör mest långsträckor) inte bytt ännu. MEN nu säger dom max 1000 mil kvar fram och 1500 mil bak.. både skivor och belägg behöver då bytas, man vill ha 8000kr för detta.. Tycker det är väl saftigt när man kan beställa brembo eller bosch från Tyskland för strax över 3000kr.
Har en fråga är det bara att "pressa" tillbaka bromskolven eller den ska skruvas tillbaka likt på Audi som jag haft tidigare..?
2014 Kia Ceed Special edition 2 + Panoramatak, Eventuellt till salu
Tidigare:
Skoda Fabia Greenline 2008
Saab 95 2.3T 2003 (andra bil)
Volvo 945 1992 (andra bil)
Passat 1,8t kombi highline 2003
Audi 80 2,8 1992
Audi Cupé GT 1985
Audi 100 5E 1981

Re: Byte bromsklossar

#6
HellboyElvis skrev:Fram pressas in vanligt och bak skruvas in (handbroms integrerat i ok)

Tack för svaret, får se om jag hittar ett passande verktyg till bromsarna bak eller om jag kan använda samma som till Audi..
2014 Kia Ceed Special edition 2 + Panoramatak, Eventuellt till salu
Tidigare:
Skoda Fabia Greenline 2008
Saab 95 2.3T 2003 (andra bil)
Volvo 945 1992 (andra bil)
Passat 1,8t kombi highline 2003
Audi 80 2,8 1992
Audi Cupé GT 1985
Audi 100 5E 1981

Re: Byte bromsklossar

#7
Uppar min gamla tråd, är uppe på 5100 mil nu och ej bytt klossar ännu, ingen slitagevarnare har börjat låta för den delen heller. Men tänkte ta byte i samband med däckskifte, och sitter nu och ska beställa klossar på nätet. Inte så enkelt som jag trodde! Finns klossar i lite olika mått, och blir inte klok på vilka jag ska ha? Har som sagt en Cee'd GT-Line med 17" sommarfälgar.

Är det möjligtvis någon som sitter på OEM-nummer, eller vet vilken och om det ska vara någon speciell kloss? Tänkte beställa från Skruvat.. Halva priset mot lokala ockraren :D

Re: Byte bromsklossar

#9
pumbaa skrev:
HellboyElvis skrev:Fram pressas in vanligt och bak skruvas in (handbroms integrerat i ok)

Tack för svaret, får se om jag hittar ett passande verktyg till bromsarna bak eller om jag kan använda samma som till Audi..


Hittade du verktyg som passade? Vilket ska man ha?

Skrev i en annan tråd och undrar om detta verktyg kan fungera?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromskolvsverktyg/bromskolvsverktyg-2000016991
Art. 19-234 Bromskolvsverktyg 169kr
KIA Cee'd 1.6 CRDi SW 2013

Re: Byte bromsklossar

#10
Vet ej om det passar. Det står inte specifierat om måtten.
Det viktigaste är att pinnarna/tapparna till kolvens slitsar passar.
Och att du sätter kolven så den passar in med klotsens tapp när den är inskruvad.
KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi
Annons
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"