Re: Högt buller.

#11

Senaste inlägget från föregående sida:

Harze2k skrev:
Aqua skrev:I samband med inmontering av nytt ljudsystem så har jag ljuddämpare samtliga dörrar (både inner och yttersida) samt hela skuffen upp på sidorna och även bakluckan. Använt mig av Silent Coat mattor (https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... 8-ark.html). Blev en klar förbättring, men den största skillnaden märkte jag redan när bilen var ny och jag gjorde en stor rostskyddsbehandling. Det dämpade verkligen ljuden en hel del.


Hej! Är det enkelt att ljuddämpa själv? Behöver man ta lös inredning kring dörrarna och bakluckan? Tänkte om du orkade förklara lite mer :)
Vilken rostskyddsbehandling gjorde du? Får bilen nästa vecka och jag är mycket intresserad av att rostskydda med tanke på att det dämpar bullet främst.

Har en Kia ceed SW GT Line 2017 på inkommande :)


Första gången så lämnade jag alltså in den på en stor rostskyddsbehandling hos Dinitrolcenter. Bara det gjorde en stor skillnad. Den gick då för 2 år sedan på strax under 7000:-. I samband utbyte av billjud så plockade jag samtidigt bort samtliga dörrsidor och även skyddsplasten (fuktbarriär) innanför dörrsidorna för att kunna komma åt och klistra på dessa ljuddämpningsplattor. Inget jättesvårt jobb på något sätt, men lite tidskrävande samt att det resulterade i en del skrapsår genom att vissa plåtar är ganska vassa. Jag skar ut ny plastfilm och limmade på den med butyltätning på tub från Biltema så att det blev som original igen. Jag ljuddämpade både ytterdörren och innerdörren.

Bagageutrymmet är lite mer komplicerat genom att man måste demontera samtliga plastpaneler på sidorna för att kunna komma åt. För att kunna demontera dessa så måste även ryggstödet på baksätet plockas bort. Likaså så måste panelen över insteget till bagageluckan demonteras och det sitter med plastskruvar i framkant. Alla paneler i bak sitter med clips så ett bra demonteringsverktyg i plast är att rekommendera så att man inte skadar panelerna. Framdörrarna sitter också med clips, men är också skruvade.

Vill man vara ännu mer noggrann så kan man ju även riva ut innertaket och golvmattan i hela bilen och ljuddämpa dessa områden också, men det blir alldeles för mycket jobb. Dessutom så har jag glastak så för mig hade det i så fall bara gällt golvet.

Observera att detta är på en Sportage -15. Hur Ceed ser ut vet jag inte, men troligen så skiljer det sig inte jättemycket utan görs ungefär på samma sätt.


KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi -15
Annons

Re: Högt buller.

#13
Hej!
Jag är nybliven ägare till en Ceed 2016. Jag är lite irriterad över däcksljud/ ljud i kupén. Om man kollar ljudnivån från olika däcksfabrikanter så tycks Hancook ligga lite högre på vissa storlekar. Däckonline redovisar 71 dBA för Hancook Kenergy som sitter på min Ceed. Det finns däck från andra tillverkare som ger 67 dBA och det är en märkbar skillnad i uppfattningen av ljudnivån. 3 dBA märker man. I detta fall är det 4 dBA.
Ljudskalan är logaritmisk så om 10 bilar som körbi ger 67 dBA, så krävs det 20 bilar som kör förbi för att ljudet ska öka 3 dBA, till 70 dBA.
Däcksbytet kryper närmare. I övrigt är jag mycket nöjd med bilen.

Re: Högt buller.

#14
Någon som vet vilket däckfabrikat som levereras med nya Ceed som kommer i höst ?
Och om den får bättre / påkostad ljudisolering i kupén ?
Kia Cee'd SW 1,6 CRDi Special Edition II 2015, Machine Silver
Tidigare bilar:
Volvo 240 DL, 1978 (1987-1993)
Volvo 240 GL, 1988 (1993-2005)
Audi 100 2,0E, 1992 (2005-2006)
Audi A6 1,9 TDI, 2001 (2006-2009)
Volvo V40 2,0T, 2003 (2009-2015)
Annons
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst