Har haft min Kia Niro sedan mitten på september och mitt omdöme blir väl lite över medel.
Bränsleförbrukningen är lite hoppande, ena stunden låg, ena stunden hög.
Kört knapp 400 mil och har en genomsnittsförbrukning på ca 0.46 Liter, är det mest i Eco-läget, en del i Sport-läget och då sticker bränsleförbrukningen iväg ganska bra... Men så länge den ligger under ½-litern per mil är jag nöjd.
Ljuset....jag fattar inte varför man stoppar i halogenlampor i halv/helljuset när det finns Xenon och numera LED, och de drar väl mindre ström och det är bra när man har en halv elbil så att säga.
Finns med Xenon i Pluspaket 2 och den har precis släppts såg jag.
Blev lite lurad då jag läste specarna innan köpet, stod LED-ljus fram (även bak) då trodde jag att det var LED-ljus i halv/helljuset, så det är väl lite falsk marknadsföring.... och bilen borde väl vara helt utrustad med LED-lampor med tanke på bränsleförbrukningen, är halogen i halv/helljuset, blinkers, backljus (inte mycket till ljus det heller) och alla kupélampor, resten är LED-ljus.
Saknar sensorer fram, som jag hade på min förra bil.
Serviceintervallen är bara 1500 mil på denna kärra, många andra modeller (inte bara Kia) har 2-3000 mil mellan service.
Det är väl det som jag tycker är minus med bilen, i övrigt så är jag nöjd.
En annan fråga:
Har fått tag i något vinterdäck som suttit på en Kia Soul 2016 och de TPMS-sensorer som sitter i fälgarna är av märket Schrader och i min Niro sitter det Continental (VDO).
Nu när jag bytte till vinterhjul så tar inte bilen Schrader-sensorerna.... Niron ska vara självlärande och även finnas Schrader-sensorer i en del Niro.
Måste jag byta sensorer?
Eller går det att programmera om, har tillgång till en Autel TS401 Maxi.
Annons
Re: Omdöme om Niro och en fråga
2Går att lära in sensorerna manuellt med KDS.
Eftermarknads felkodsläsare har jag väldigt lite erfarenhet av...
3Ok, tack.HellboyElvis skrev:Går att lära in sensorerna manuellt med KDS.
Kostnad för verkstad att läsa in??? Skjortan...eller?
Niro 2023 PHEV 183HK 
4Kostnaden är nog väldigt varierande från verkstad till verkstad.
Men själva jobbet att lära in sensorerna (om det inte är något fel på dom) tar ca. 6 minuter
Men själva jobbet att lära in sensorerna (om det inte är något fel på dom) tar ca. 6 minuter
5Jag antar att du är Kia-mek. så du kanske kan ge mig svar på om jag måste åka till Kia och programmera om sensorerna?HellboyElvis skrev:Kostnaden är nog väldigt varierande från verkstad till verkstad.
Vet att i vissa Oplar så kan man lära in med några enkla tryckningar på div. knappar och spakar och ett inlärningsverktyg.
Finns det inget liknande inlärningsförfarande i Kia Niro? (Förutom att man måste ha Continental-sensorer).
Eftersom EU bestämt att alla nya bilar som är efter ett visst datum så måste man ha TPMS-sensorer installerade, så tycker jag det är lite konstigt att de inte belsutade att alla sensorer ska vara kompatibla med varandra och alla bilar, (de kunde ju bestämma att gurkan ska vara rak och en massa andra onyttiga saker...).
Här ett svenskt utdrag från "Hjälp" i en Autel TS401 MaxiTPMS:
(Originaltexten är på engelska och översatt med Google Translate).
Kia Niro 2017 433 MHz Continental-sensorer
Ett korrekt formaterat TPMS-verktyg krävs för att lära sig nya sensor-ID´n när du byter givare/hjul.
Lär-om förfarande:
1. Installera däcktryckssensorer.
2 Se till att alla däcken är pumpade till det tryck som däckplåten visar. (Finns i dörrkarmen på din bil).
3. Låt bilen stå i 20 minuter. Kör bilen i hastigheter mellan 16 mph (25 km/t) och 64 mph (100 km/t) i minst 10 minuter.
TPMS-sensorerna kommer att lära sig automatiskt kommer och TPMS-varningen försvinner och däcktrycksvärdet visas om det finns tillgängligt.
Niro 2023 PHEV 183HK 
6Nej, du MÅSTE inte åka till KIA-verkstad för programmering. Man får som ägare strunta i att ha TPMS aktiv. Lagen gäller bara att biltillverkaren måste leverera bilen med fungerande TPMS-system.
Om sensorerna är förprogrammera till KIA's modeller ska autolearning fungera. Dvs. ditt inklistrade förfarande.
Men om autolearningen misslyckas måste sensorerna läggas in manuellt med KDS och TPMS-verktyg (vet inte om eftermarknadssystem klarar detta, är inte insatt)
Går det mot förmodan inte att lägga in manuellt heller måste sensorerna bytas ut/hårdprogrammeras om.
Om sensorerna är förprogrammera till KIA's modeller ska autolearning fungera. Dvs. ditt inklistrade förfarande.
Men om autolearningen misslyckas måste sensorerna läggas in manuellt med KDS och TPMS-verktyg (vet inte om eftermarknadssystem klarar detta, är inte insatt)
Går det mot förmodan inte att lägga in manuellt heller måste sensorerna bytas ut/hårdprogrammeras om.
7Tack för det svaret.HellboyElvis skrev:Nej, du MÅSTE inte åka till KIA-verkstad för programmering. Man får som ägare strunta i att ha TPMS aktiv. Lagen gäller bara att biltillverkaren måste leverera bilen med fungerande TPMS-system.
Då har det klarnat en hel del.
En annan fråga: Koppla in Ledramp på Niron.
Vart tar man strömmen ifrån till reläet som ska styra rampen?
Vart finns det 12 volt, då batteriet är placerat i bagaerummet. Sett att det finns 2 st skruvanslutningar under säkringslocket i motorrummet. Är det där 12 volt finns på den ena?
(Kan tänka mig att den andra är till 240 Volts batteriet för elmotorn).
Niro 2023 PHEV 183HK