Har frågat runt lite och det skall tydligen gå att montera både tråg och vattenvärmare.
Oljetrågsvärmare är vad som rekommenderas.
Att motortempen inte går upp till normalt vid stark kyla är nog normalt för en
snål miljöbil. Den är jättevarm i kupen iallafall.
Annons
Re: Motortemp vid -20
12Ett tips är att köra på så hög växel som möjligt för att få upp motorn i temp. Då passerar minimalt med kall luft genom motorn och mindre värme går till spillo via avgaserna. En diesel slurpar ju i sig luft även om den inte behöver den till skillnad mot bensinmotorer
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
13har inga som helst problem med att nå arbetstemperatur på 85c?
och inte heller nå problem att den skulle sjunka efter en stund.
Har haft -22 till -34 grader här i flera veckor och inga problem.
kan kanske vara för att jag har 2.0l maskin.
skön värme i bilen
och inte heller nå problem att den skulle sjunka efter en stund.
Har haft -22 till -34 grader här i flera veckor och inga problem.
kan kanske vara för att jag har 2.0l maskin.
skön värme i bilen
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
14Det är en jäkla skillnad på att varmköra diesel och bensinare. Ni som indikerar bekymmer, skriv vad ni har för motor i bilen.
Min diesel tar tid på sig att komma upp i temp, men den gör det till slut och ligger sedan runt 90-gradersstrecket. Det viktigaste är inte att köra på höga varvtal (låg växel), utan att belasta motorn. Då blir den varm snabbare. Sitter man tex i en bilkö i minus 20 med en diesel så tror jag aldrig att den blir varm.
Min diesel tar tid på sig att komma upp i temp, men den gör det till slut och ligger sedan runt 90-gradersstrecket. Det viktigaste är inte att köra på höga varvtal (låg växel), utan att belasta motorn. Då blir den varm snabbare. Sitter man tex i en bilkö i minus 20 med en diesel så tror jag aldrig att den blir varm.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)
15Är det någon som provat att delvis blockera kylaren som man gjorde förr eller finns det några nackdelar med detta för modernare oljebrännare?
(Sitter och skummar igenom forumet i samband med ett eventuellt Kia-köp...
)
(Sitter och skummar igenom forumet i samband med ett eventuellt Kia-köp...
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk
16FInns inga problem med det, Pappkartong rekommenderas!anglofile skrev:Är det någon som provat att delvis blockera kylaren som man gjorde förr eller finns det några nackdelar med detta för modernare oljebrännare?
(Sitter och skummar igenom forumet i samband med ett eventuellt Kia-köp...)
Kom bara ihåg att ta bort den när temperaturen börjar gå över nollan igen. För mig som bor på västkusten är det dock inget alternativ, temperaturen växlar för mycket...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.