Annons

Bränsleförbrukning

1
Vad drar era Kia Ceed GT-LINE egentligen?

De säljer bilen med informationen att bränsleförbrukningen vid BLANDAD körning ska ligga på 0.4-0.44 L/m men jag landar inte under 0.65 och då tycker jag att jag kör riktigt snålt. Vet att 0.4 inte är troligt men 0.65 är ju dock långt över.

Någon som vet hur man får bort påbudet i färddatorn om att växla upp? Tycker den är helt meningslös då den vill att man ska ligga och tugga på 1000 varv konstant.
Annons

Re: Bränsleförbrukning

2
Diesel eller bensin du tänker på? Kia Ceed GT finns både i diesel och bensin om du tänker på sportswagon.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Bränsleförbrukning

5
R700 skrev:Vill du få ner förbrukningen kan du ju börja med att lyda växlingsindikatorn, så låga varv det bara går för låg förbrukning.
Detta kanske du kan göra på konstant rak motorväg. Men att ligga på 1000 varv i rondeller, backar, svängar. Nej tack.
Står klart och tydligt 0.40L/m vid blandad körning.

Behöver inte få ner förbrukningen då jag är rätt nöjd med 0.65 också men undrar ju om era drar därikring också eller om det är något fel på just min då det är rätt långt i % ifrån vad de säger.

Bränsleförbrukning

6
Jag har bensin så kan inte svara på det, men EU cykeln är knappt värd att kolla på. Ju snålare bil desto större diff, de flesta bilar drar mellan 0,5 och 1,0 blandad körning. Gissar på att runt 0,6 är rimligt för en bil runt ceed's storlek och effekt. Som kuriosa så har Mercedes c 350e och s500 0,21 som deklarerade förbrukningen medan de i verkligheten drar mellan 0,7 och 0,9. (S500 fick 0,84 i dagens industri test)

Re: Bränsleförbrukning

7
Min ceed ligger på 0.62-0.64 under vintern med 225/45 17 dubbdäck. Men då går den nästan bara motorväg i 115-120 km/h. Under sommaren så ligger den på 0.55-0.60 med 225/45 17 på däcken, samma där mestadels motorväg. (Detta är verkliga siffror, finns många som drar till med extra fina siffror på forum.. min bedömning av en del "forum-folk") Om jag skulle åka landsväg istället för motorväg så kan jag nog komma ner på 0.50-0.55 om jag tänker på att vara noga med växlar osv.

Vet inte om GT ser likadan ut på displayen som min vanliga Ceed Komfort, men du kan stänga av växelindikatorn när bilen står still genom att bläddra in i menyerna och slå av den.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Bränsleförbrukning

8
Min GT Line diesel har de 250mil jag hunnit köra legat på 0.52-0.54... I huvudsak hastigheter 80-120km/h.

Lyckades under en provsväng 0.46 den på de 4 milen landsväg jag körde hem, men de deklarerade siffrorna är en utopi på nästan alla bilar.

Som jämförelse påstår MB att Sprintern jag har ska ligga på 0.64 landsväg och 0.69 blandad, absolut snålast den gått är 0.86, normalt (blandat) ligger den strax över litern.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Bränsleförbrukning

9
Jag kör min GT Line på 0.41-0.45. Två veckor gammal bil så den är inte riktigt inkörd ännu. Räknar med lite lägre siffror framgent.
Sällan över 100 km/h, låga varv= tidiga vx, aldrig över 2500 rpm, mycket planering innan backar, cirkulationsplatser, undviker stadskörning om det går m.m. Så visst går det att köra snålt om man vill men det är tråkigt som fan.
EcoDrive lägger jag åt sidan när hojen startas, drar 1,2 på bana :lol:

Re: Bränsleförbrukning

10
Min drar rätt mkt mer också, min har i skrivande stund gått 700mil. De sista 100 milen har snittförbrukningen sjunkit något, så har era bilar gått mindre så räkna med att den börjar nog gå snålare efter 500mil nånstans. Säkert kommer den fortsätta sjunka, min drog runt 0,8 när den var helt ny.
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"