Annons

Byte av olja i automatlåda

1
Undrar lite hur ni andra som kör automat resonerar runt växellådoljebyte? Står i serviceboken att det räcker att kontrollera nivån och fylla på vid behov men att byte inte behövs!

Jag tycker det låter lite konstigt att den skall hålla bilens livslängd! Min bil har snart gått 10k mil och jag har nu bytt oljan i lådan! inte pga av att den växlade konstigt eller så utan jag resonerar mer att det är en förebyggande åtgärd, Mtp att jag tänker behålla bilen ett bra tag!

Nu efter bytet kan jag konstatera att lådan växlar mjukare och smidigare än innan! Som sagt tyckte bilen växlade klockrent innan också, Men jag märkte skillnad i smidighet/ljud i lådan efter bytet måste jag säga!
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Annons

2
Det är som sagt inget intervall på aut.oljebyte. Håller med att det är lite märkligt. Men bromsvätskan, ja DEN måste bytas i parti och minut (vartannat år) annars ryker garantin...

Re: Byte av olja i automatlåda

5
Jäkla bra drag i tråden :D är det bara jag som tycker man bör byta oljan i lådan efter ca 8-10k mil?
Ingen annan som gjort växellådsoljebyte? Kanske många som byter bil vid dessa mil ist
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Byte av olja i automatlåda

6
jag tror att det är så här..
Skriver de att man ska byta olja i lådan efter ett visst intervall såkommer servicekostnaden att stiga rejält eftersom ett oljebyte ofta kostar 4000:- eller mer. Ur försäljningssynpunkt så är det bättre att ha en lägre servicekostnad, det är ett bra säljargument.

Jag har haft andra bilar tidigare med automatlåda, samma där, inget byte behövs. Nyss hade jag en Skoda Octavia med automat. efter 17000 mil började den växla hårt och ryckigt vid vissa tillfällen. Jag gjorde då ett oljebyte, tyvärr var det för sent, ingen förbättring.
Jag har hört att taxi med automat brukar byta olja vid 6000 mil om de kör mycket i stadstrafik. När jag köper nästa automat kommer jag att byta vid 10000 mil även om fabrikanten säger att det inte behövs.