Annons

Klimatanläggningen

1
Jag hade inne bilen på verkstad för att jag tyckte att klimatanläggningen betedde sig lite konstigt. Det var noll fel när de kollade med datorn. De höll dock med om att den kanske inte borde fungera som den gör. "men vi får vänta och se om Kia gör några uppdateringar på programvaran.
Jag vill nu kolla om ni andra upplever samma som jag.

1. När man startar och kör iväg, och det är kallare ute än 15 plusgrader, så börjar det blåsa kyligt om benen trots att klimatanläggningen står i auto-läge. För att slippa detta så får jag gå ur autoläget och rikta luftströmmen mot vindrutan. Jag har haft två Skoda innan, båda "fattade" att de ska inte släppa på luft mot fötterna förrän den är varm. Hursomhelst vill man väl alltid ha luftströmmen mot rutan i början för att motverka imma.

2. När jag ej har AC:n på, och trycker på soft/fast-knappen så startas alltid AC.n. oavsett om jag växlar från soft eller från fast. Soft/fast-knappen är ju bara två olika sätt att köra fläkthastigheten så varför startar AC:n??

3. Det finns en CleanAir-funktion som automatiskt ska starta om det uppstår imma på vindrutan. Vid behov ska den också starta AC:n. Det händer att den fungerar så ibland, men oftast startar den rätt som det är när man kört en stund, helt utan imma på rutan. Jag har även testat med att komma in rejält svettig i bilen och kört iväg. Rutan immar igen som sjutton men inte startar CleanAir-funktionen. Jag får trycka på knappen för fullblås på rutan om jag ska se nått.

Enligt verkstan så "är de sådana". Kan någon/några bekräfta att ni upplever samma sak?
Jag har en Ceed SW -15 Spec. Edition II.
Annons

Klimatanläggningen

3
1 inte märkt någon luft mot benen när det är kallt, har dock byxor på mig när det är kyligt. Brukar inte höra någon fläkt förrens temperaturen stiger på kölvattnet. 2 soft fast är auto knappen och auto slår på AC likt de flesta andra bilar.
3 clean air är nog nåt extra trevligt filter bara står något om joniserande,likt luft värmepumpar. Mot rutan är auto defroster och den har fungerat utmärkt för mig.

Allt detta står i manualen som finns och ladda hem på kias hemsida om du saknar den :)

Re: Klimatanläggningen

4
Skoj att äntligen få ett svar! : )
1. Intressant att du inte känner kallblås vid kall motor. Givetvis har även jag långbyxor vintertid. Dock inte tjocka termobyxor, det kanske du har? Förresten har du Ceed -15? Så att vi jämför samma bil.

2. Jag kan inte minnas att mina tidigare bilar har startat ac:n för att man tryckt på auto men så kanske det var. ??

3. Intressant att du tycker den fungerar utmärkt, jag får styra detta själv. Immar det igen så trycker jag på knappen för fullt blås mot vindrutan. Fungerar mycket effektivt då!

Intressant att få reda på om det är fler än R700 som inte upplever kallblås trots långbyxor.

Givetvis har jag bilens manual. Den är grundligt studerad och jag finner inget som ger svar på mina frågeställningar där. Det var anledningen till att jag skapade denna tråd.

5
bildrullen skrev: 2. Jag kan inte minnas att mina tidigare bilar har startat ac:n för att man tryckt på auto men så kanske det var. ??
Jag kan inte svara på hur värmen är i Ceeden då jag hämtar ut min imorgon, men båda mina Passater startar ACn på "Auto".
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Klimatanläggningen

6
På tidigare Citroën startar AC på auto, på skoda och bmw lika så. Fler har jag inte så mycket erfarenhet av. Jag har en årsmodell 2013 modellår 2014 (JD) tror jag modellen är. En bensin gt. Oftast drar den på defroster efter ca två tre kilometer vid några minusgrader före det är den tyst, brukar ha jeans och ibland långkalsonger :)

Klimatanläggningen

7
Har haft väldigt lite imma överlag, men åker oftast ensam i bilen... Men visst går defroster ibland utan att jag sett imma, har dock sett det som förebyggande åtgärder samt att det då oftast varit kallt /blött väder så inget jag reagerat på.

8
På de 2 v70 jag haft så har AC startat när man tryckt på auto, likaså gör det på min Ceed -15. Blåser inte kallt vid fötterna om jag inte ställer in anläggningen på kalluft vid fötterna.
Har oftast defrosterläget på självmant eftersom vintertid kräver det, bara klickar ned 2 hack på fläkthastigheten om jag tycker det susar för mycket. Snabbaste sättet att få upp tempen i hela bilen tycker jag.

AC ska man ha på hela tiden, det håller fukten ur bilen samt man slipper att kompressorn kärvar ihop. Låt den stå på auto så får du längst livslängd på sakerna.

Aldrig haft ett strul med AC på totalt 5 bilar som haft det, vissa bilar har gått 26000 mil under 11 år utan att AC hickat, så jag kommer fortsätta köra med autoläget tills någon bevisar att det är skadligt.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

9
Jag har en Ceed SW GT-line Diesel 2016 uttagen december 2015.

Jag har alltid min AC på auto soft eller hard. Stänger sällan av ACn.

Soft/hard-knappen är bara för olika lägen på AC, inte om AC ska vara av eller på. Det går lite snabbare att få upp värmen i bilen med hard då den blåser på mer sen när värmen kommer. Jag har även fått köra med hard när det varit -25 ute och jag kört långkörning utan jacka. Behövdes för att motverka kallraset vid sidfönsterna.

Jag kör oftast med defrosterläge i början när det är kallt. Jag har inte noterat att de blåser mer kalluft vid benen när det är kallt ute. Är det kallt ute och det är auto-läge så håller fläkten lågfart tills temperaturen i motorn kommer i temp upp så det ger värme, sen drar den på fläkten hårdare.

Ska du hålla imman borta i början så är det defroster-läge som gäller, så har jag haft det på flesta av mina bilar tidigare (Kia, Peugout, Opel). Ingen av bilarna jag haft har själv känt av att det varit imma på framrutan. Fyll bilen med några som druckit lite alkohol som immar den igen så fort det är lite svalare ute.

Hade en 2011 SW comfort innan. AC betedde sig ungefär samma där, fast där hade jag ingen soft/hard-knapp.

Jag har inte ens tänkt på om jag har en Clean-Air-funktion. Ska kolla det sen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

10
Efter ha läst detta så kollade jag lite mer på ACn i helgen. Vid ett tillfälle slog den på autodefroster när jag startade bilen. Det var +2 grader. Ingen imma på rutan men lite "rått" och fuktigt i bilen. Inget jag noterat innan och det blåste inte mer på benen. Jag har inte lagt märke till det tidigare.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver