Annons
Annons

Re: artikel i vi bilägare

63
Godkväll!

Har en vit pro_cee'd uttagen i oktober -08 som efter första vintern var full med stenskott på motorhuv, framsida framdörr, trösklar och i framkant på bakre hjulhusen. Tjatade på min ÅF som helt gav mig kalla handen och skyllde på för breda fälgar (exakt lika breda som KIAs original) och annat trams. Låg på ordentligt och när de tröttnade gav de mig mailadress och telefonnummer till regionchefen på KIA.

Regionchefen bombades med mail och samtal, samtidigt som jag fortsatte att jaga min ÅF. Till slut gav de med sig och tog in min bil för omlack i juli 2009.

De lackade motorhuv, båda dörrarna, samt bakskärmarna och satte stenskottstape i trösklarna. Efter ytterligare 2 vintrar finns inte ett stenskott på sidorna av bilen, huven har fått några, men det är mer "normalt"... Originallacken var alltså usel.

Kändes som jag var först att klaga, för de hade inga andra med samma problem sa de. Efter att min försäljare slutat erkände han att KIAs lack 2008-2009 var väldigt klen och lättrepad.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

64
Jag förstår inte hur du kan få stenskott på motorhuven av ditt eget grussprut från däcken.
Att du får det på sidorna förstår jag men inte på motorhuven,för det är väl sidorna som alla har pratar om
där skadorna blir. jag har kört bil i många år och det som har skadad min motorhuv med stenskott är bilar som har legat framför, eller mötande bilar.

65
Druckit för mkt julmust??. :lol:

Han menar ju att lacken allmännt är klen. Detta problem med bilar som är helt blästrade i fronten väldigt snabbt ,har ju många bilmärken problem med. Eftersom de miljövänliga lackerna inte är lika hårda...
Cee´d Crdi SW-10a

67
Ska in på onsdag och få nya stänkskydd på bilmetro i Hedemora.
Frågade hur dom gör med skador som har uppstått, fick till svar att dom endast lackar om dom som har rejäla blästringsskador. Det är ju på två vis det där, det kan ju bli bli fult när dom bara lackar på ett ställe.
Jag har lite prickar på bakdörren och skrämen, men det bästa tror jag är att lägga i lite med lackstift bara.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10

68
PEO skrev:Jag förstår inte hur du kan få stenskott på motorhuven av ditt eget grussprut från däcken.
Att du får det på sidorna förstår jag men inte på motorhuven,för det är väl sidorna som alla har pratar om
där skadorna blir. jag har kört bil i många år och det som har skadad min motorhuv med stenskott är bilar som har legat framför, eller mötande bilar.
Var har jag påstått det?

Det jag menar är att mycket av problemet med lackskadorna på sidan av Cee'd beror på den urusla, mjuka och känsliga lacken. Detta kan jag styrka genom att jag fått bilens nederdel omlackad och INTE fått nya lackskador trots dubbla dosen användande och med samma stänkskydd hela tiden.

69
Vågar man sig på en gissning att det är moderna lacker som är boven i dramat? KIA använder vattenbaserad färg som till skillnad från oljebaserad färg är mycket lättare att få stenskott i. Fördelen är såklart miljöaspekterna men jag tror vi kommer få se mer av de här problemen i framtiden.

Vet från forumsökningar att Soul är speciellt hårt drabbade.

Jag skaffade en lackförsegling dagen efter jag körde ut från återförsäljaren. Har inga stenskott alls, men har iofs kört knappt 800 mil. Det påstås hjälpa, men hur mycket hörsägen det är vet jag inte, teoretiskt borde det inte vara tillräckligt för att skydda mot mer än UV och ge en lättare yta att tväta, men men…

/Peter
Grief skrev:
PEO skrev:Jag förstår inte hur du kan få stenskott på motorhuven av ditt eget grussprut från däcken.
Var har jag påstått det?

Det jag menar är att mycket av problemet med lackskadorna på sidan av Cee'd beror på den urusla, mjuka och känsliga lacken. Detta kan jag styrka genom att jag fått bilens nederdel omlackad och INTE fått nya lackskador trots dubbla dosen användande och med samma stänkskydd hela tiden.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

70
Peter skrev:Vågar man sig på en gissning att det är moderna lacker som är boven i dramat? KIA använder vattenbaserad färg som till skillnad från oljebaserad färg är mycket lättare att få stenskott i. Fördelen är såklart miljöaspekterna men jag tror vi kommer få se mer av de här problemen i framtiden.

Vet från forumsökningar att Soul är speciellt hårt drabbade.

Jag skaffade en lackförsegling dagen efter jag körde ut från återförsäljaren. Har inga stenskott alls, men har iofs kört knappt 800 mil. Det påstås hjälpa, men hur mycket hörsägen det är vet jag inte, teoretiskt borde det inte vara tillräckligt för att skydda mot mer än UV och ge en lättare yta att tväta, men men…

/Peter
Det är sannolikt så, sedan är det även stor skillnad på metallic och solid lack. Brorsan köpte en metallic och jag en solid, hans har knappt inga stenskott än trots att den rullat en del mer än min. Hans har däremot fått ett 30 cm klarlacksläpp på höger tröskel som KIA påstår är från stenskott. Lacken lossnar som fnaset på ett wienerbröd...

Tycker det är intressant att en kille på en liten lackfirma kan lacka så mycket bättre än en lacklina för X antal miljoner :)