Re: artikel i vi bilägare
61Enda skillnaden är att de täcker dubbelt så mycket, annars ser de likadana ut
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Var har jag påstått det?PEO skrev:Jag förstår inte hur du kan få stenskott på motorhuven av ditt eget grussprut från däcken.
Att du får det på sidorna förstår jag men inte på motorhuven,för det är väl sidorna som alla har pratar om
där skadorna blir. jag har kört bil i många år och det som har skadad min motorhuv med stenskott är bilar som har legat framför, eller mötande bilar.
Grief skrev:Var har jag påstått det?PEO skrev:Jag förstår inte hur du kan få stenskott på motorhuven av ditt eget grussprut från däcken.
Att du får det på sidorna förstår jag men inte på motorhuven,för det är väl sidorna som alla har pratar om
där skadorna blir. jag har kört bil i många år och det som har skadad min motorhuv med stenskott är bilar som har legat framför, eller mötande bilar.
Det jag menar är att mycket av problemet med lackskadorna på sidan av Cee'd beror på den urusla, mjuka och känsliga lacken. Detta kan jag styrka genom att jag fått bilens nederdel omlackad och INTE fått nya lackskador trots dubbla dosen användande och med samma stänkskydd hela tiden.
Det är sannolikt så, sedan är det även stor skillnad på metallic och solid lack. Brorsan köpte en metallic och jag en solid, hans har knappt inga stenskott än trots att den rullat en del mer än min. Hans har däremot fått ett 30 cm klarlacksläpp på höger tröskel som KIA påstår är från stenskott. Lacken lossnar som fnaset på ett wienerbröd...Peter skrev:Vågar man sig på en gissning att det är moderna lacker som är boven i dramat? KIA använder vattenbaserad färg som till skillnad från oljebaserad färg är mycket lättare att få stenskott i. Fördelen är såklart miljöaspekterna men jag tror vi kommer få se mer av de här problemen i framtiden.
Vet från forumsökningar att Soul är speciellt hårt drabbade.
Jag skaffade en lackförsegling dagen efter jag körde ut från återförsäljaren. Har inga stenskott alls, men har iofs kört knappt 800 mil. Det påstås hjälpa, men hur mycket hörsägen det är vet jag inte, teoretiskt borde det inte vara tillräckligt för att skydda mot mer än UV och ge en lättare yta att tväta, men men…
/Peter