Annons

Re: artikel i vi bilägare

51
JohanL skrev:Tillägg:
Min verkstad ringde mig och sa att det igår fanns 3200 stänkskydd i lager, men idag är det tomt och han hade då ringt kollat vad som hänt och det är så att en verkstad har beställt samtliga och det finns altså inga mer att beställa än så länge.

Undersökning pågår om vad smo egentligen har hänt.

Så någon verkstad har ett par pallar med stänkskydd stående i sitt lager idag. :D
3200st stänkstydd räcker till 1600 bilar. Med tanke på hur många Ceed som sålts räcker detta bara till en bråkdel. De inkommande 800st lär inte avhjälpa den skriande efterfrågan mycket.

Tyvärr kan jag inte annat än tolka detta som att det kommer att dröja ett bra tag innan man kan få sina stänkskydd monterade. Om man inte har en väldig tur och har en verkstad som är på hugget och lyckas få till sig några stänkskydd.
Troligtvis prioriteras verkstäder och återförsäljare i Stockholmsområdet före resten av Sverige. Så vi som råkar bo utanför Stockholmsområdet får sannolikt vänta. Men jag hoppas innerligt att jag har fel.

Detta har trots Vi bilägares granskning dragit ut oskäligt långt på tiden. Men inget förvånar mig vad gäller KIA längre. Tänk hur långt tid det hade tagit om inte VIB granskat detta, då hade det kanske inte blivit några nya stänkskydd alls.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Annons

52
Pratade idag men Kia i Norrtälje där jag bor. De vet om att det skall komma nya stänkskydd men vet inte när och har ingen övrig info att ge mig... Enligt dem så ska alla berörda Ceed-ägare bli kontaktade när det skydden finns att tillgå.
/Linus
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort

53
Nu ringde min verkstad mig och sa att de hade fått in stänkskydd och att två stycken hade mitt namn på sig.

Min bil vart dock påbackad i slutet av december och jag ska lämna in bilen på plåtverkstaden i slutet av januari. Så de gör bytet av stänkskydd då, när ändå bilen är hos dem. Har nämnligen en bit att åka till verkstaden och nu när man väntat så länge som man gjort så spelar två veckor till en mindre roll.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

56
Köpte min Kia Cee´d i måndags och får montering av drag just nu.
När jag hämtar den nästa vecka trodde säljaren att de skulle hinna fått på de nya stänkskydden.

Medan jag satt inne hos säljaren ringde han först sin verkstad som menade att det inte var alla som skulle få nya skydd!, utan det skulle bestämmas vid första servicetillfället om man behövde eller inte. :o

DEALBREAKER! :evil: Jag vill inte blästra en ny bil i 3000 mil för att sedan sätta på skydd.

Han ringde sedan upp Kia, som sa att alla som ville skulle få byta ut sina, och jag skulle få mina asap troligen redan vid leverans. :)

57
Ska få de nya stänkskydden monterade nästa vecka! :D
Gött har bara hunnit köra 275 mil, så det har ju inte hunnit bli någon skada skedd!
Man ser ju att det sprutar massa skit på lacken efter bara någon meter så det behövs verkligen större skydd !
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

60
Jag häntade ut min bil i tisdags i Enköping, men de hadde inte fått fram nya skydd tyvärr. :(
Säljaren sa att verkstan i min stad (4 mil bort) skulle höra av sig så småningom. Tyckte inte att det lät så säkert, så han lovade undersöka mer och ringa mig om en vecka för att ge mer besked. Ett foto på nya skyddet vore kul att se.