Annons

Handsfack med kylning

1
Hej, var på min första långresa med Ceeden och öppnade spjället i handskfacket för att kyla min dricka som låg där men tji fick jag, Det var värme som kom ur ventilen.
Inte kan det väl vara så dåligt att man måste ha kyla i bilen för att handskfacket ska bli kylt, så det är bara sommaren man kan använda kylningen?
Hur funkar det för er, har ni kylning i handskfacket när ni har värme in i bilen?
Kia Ceed 2014 1.6 Bensin DCT Limited Edition
Annons

Re: Handsfack med kylning

2
Sebban74 skrev:Hej, var på min första långresa med Ceeden och öppnade spjället i handskfacket för att kyla min dricka som låg där men tji fick jag, Det var värme som kom ur ventilen.
Inte kan det väl vara så dåligt att man måste ha kyla i bilen för att handskfacket ska bli kylt, så det är bara sommaren man kan använda kylningen?
Hur funkar det för er, har ni kylning i handskfacket när ni har värme in i bilen?
Så är det på peugeot i alla fall.

3
Handfacket med kylning är tänkt att användas under årets varmare dagar. Precis som du säger så är det samma luft som går till ventilerna i kupén. Har varit samma funktion i alla mina bilar.

Använde handsfacket förra sommaren för att förvara en chokladbit under bilfärden. Den var iskall när jag väl skulle ta fram den. Så på sommaren fungerar det perfekt när man har kallare luft på i kupén. :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

4
hnkl skrev:Handfacket med kylning är tänkt att användas under årets varmare dagar. Precis som du säger så är det samma luft som går till ventilerna i kupén. Har varit samma funktion i alla mina bilar.

Använde handsfacket förra sommaren för att förvara en chokladbit under bilfärden. Den var iskall när jag väl skulle ta fram den. Så på sommaren fungerar det perfekt när man har kallare luft på i kupén. :)

Choklad på vintern är dålig kombo. Varma blir handskarna I handskfacket på vintern.

5
Så udda att ha handskarna i handskfacket ;)
Nä skämt åsido, det var faktiskt ett användningsområde för det "varma handskfacket" som jag inte tänkte på. Rattvärme när man kör och varma handskar när man ska gå av. :thumbup:

7
Jag tycker nu under sommaren att det kylda handskfacket kyler ganska dåligt. Känner jag på kupeuttagen kommer det riktigt kall luft men ur det in handskfacket är en svag bris utan någon direkt kylverkan. Är det någon som använt funktionen och tycker det har varit bra/dåligt?

8
Om du har Komfort eller Special Edition så har du 2-zons klimatanläggning/Dual AC vilket innebär att du kan har olika temp på förar- och passagerarsidan. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl tänkte så att man ska använda sig av denna funktion för att kyla handskfacket. Alltså stäng av alla vent. på passagerarsidan(förutom handskfacket), och kör lägst temp på den sidan och sedan köra vanlig AC på förarsidan så att det blir önskad temp i bilen?.

Kanske jag som tänker helt fel?!
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Blackline Edition - 17
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business Plus, -16
Kia Ceed 1.6 CRDi SW Special Edition -15