nybilsgarantin gäller inte??
1Hej. Är sedan igår nybliven kia-ägare. valet av kia var berodde mycket på den utlovade garantin. klev ur bilen på parkeringen efter att ha kört hem från jobbet idag och upptäckte att den vänstra plast-detaljen som sitter över framlyktans spolarmunstycke fattades. det är alltså ett hål in till spolarmunstycket nu. Ringde den återförsäljare där jag köpt bilen och blev kopplad mellan försäljning, verkstad och reservdelar. beskedet jag fick var att plast-detaljen skulle kosta mig 279 kr plus lackering. man tyckte att jag kunde köpa två svarta utan att lackera dem, så skulle det bli billigare. jag undrade varför jag skulle betala detta själv när bilens delar lossnar? fick till svar att verkstaden inte kan veta var eller hur delen lossnat och därför skulle nybilsgarantin ej ta detta. måste man verkligen kunna bevisa var och hur delar lossnar eller gått söde för att garantin ska ta det? Hur bevisar man t.ex att ingen lossat på bultarna till avgassystemet om man skulle tappa det under färd? efter många och långa diskutioner sa verkstaden att dom tar kostnaden, men att det är något dom kommer få stå för själva. Vad gäller egentligen?